بخشهایی از مواضع امام خمینی درباره افغانستان + تصاویر

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 114063

به مناست فرا رسیدن ۱۴ جوزا/ خرداد سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره) بخشهایی از سخنان و مواضع ایشان پیرامون اوضاع افغانستان و مردم افغانستان منتشر خواهد شد.

در سخنان امام خمینی (ره) تعبیرهای زیبا و دلسوزانه‌ای در رابطه با مردم افغانستان وجود دارد. آن حضرت به مسلمانی، شجاعت، دلیری و مظلومیت مردم افغانستان تأکید داشته و جوانان مجاهد افغان را جوانان برومندی می‌داند که بتی را که به نام شوروی برای ملت‌ها تراشیده شده بود، شکستند.

آن حضرت، مجاهدان افغانستان را چریک‌های قدرتمندی خطاب کرد که بر شوروی چنان سیلی زدند که دیگر نتوانست سرش را بلند کند.

تصویری از مجاهدین سازمان فدائیان اسلام افغانستان در جنگ با حکومت کمونیستی و ارتش شوروی – شهید سید علی اکبر مصباح (نفر اول سمت چپ – پایین)

شیفتگان افغان سنی مذهب امام، درباره آن حضرت چنین می‌گوید: «قلندر بزرگ زمان و درویش جرعه به دستی از مبارزه و عرفان، به خاطر آبرو و حیثیت اسلام و مسلمین به پا خواست و امت بزرگی از اسلام را آبرو و حیثیت بخشید.»

امام خمینی(ره)، اهتمام ویژه‌ای نسبت به مهاجران افغان در ایران نیز داشت. امام، طی سخنانی در جمع بازاری‌های تهران در سال ۱۳۶۱، مهاجران افغان را مهمان ایرانی‌ها خواند و فرمود: «ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آن‌ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن‌ها و …»

• ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: افغانستان کشوری است که در همسایگی ما واقع است و مسلمان است. ما با ملّت افغانستان روابط دوستانه داریم، آنان برادران ما هستند.

• امام خمینی (ره) همچنین اظهار داشته‌اند: ما بار دیگر پشتیبانی بی‌دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام می داریم و اشغال‌گران را شدیداً محکوم می‌نماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برای‌مان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می‌کنیم و بر ظالم می‌تازیم، این یک وظیفه اسلامی است.

امام خمینی (ره) علیه در جایی دیگر فرمودند: آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی می‌کند. البته دولت شوروی می‌تواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی‌تواند در آن جا مستقر شود. اگر شما خیال کرده‌اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده‌اند در مقابل حکومت افغانستان. شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگری هم برود، آن جا را می‌گیرد، اما نمی‌تواند آن‌ها را آرام کند و بالاخره شکست می‌خورد.

یک فروند بالگرد جنگی نیروهای شوروی که توسط مجاهدین افغانستان سقوط کرده است

• ایشان خطاب به مسلمانان ابراز داشتند: هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی! به پا خیزید و مقدرات خود را [به دست بگیرید]. تا کی تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به ندای آنان جواب نمی‌دهند. تا کی به جای مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات خود، از اسلحه گرم و قدرت نظامی و الهی غفلت نموده و با کارهای سیاسی و برخورد‌های سازشگرانه با ابرقدرت‌ها وقت گذراند و به اسرائیل مهلت جنایت‌های بی‌امان را داد و شاهد قتل عام‌ها باید بود؟

یک دستگاه تانک ارتش شوروی در حال بمباران روساتایی در مناطق مرکزی افغانستان

• حضرت امام روح‌الله همچنین در جای دیگر با اشاره به جهاد در راه خدا فرمودند: درود بر اسلام عزیز، درود بر مجاهدین در راه حق، درود بر شهدای در راه خدا در طول تاریخ، درود بر شهدای ایران، فلسطین، لبنان و افغانستان؛ سلام بر رزمندگان جبهه‌های جنگ علیه باطل و سلام بر بندگان صالح خداوند.

گروهی از مجاهدین افغانستانی در صف نماز جماعت در مناطق شمالی کشور

• … و همین طور، مهمان‌هایی که داریم، افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند، یا بیچاره‌ها را از خانه‌های‌شان دور کردند، مالشان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا. خوب، باید چه کرد با این‌ها؟ نباید این‌ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آن‌ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن‌ها و این دولت است که دارد این کارها را می‌کند. (۲۹)

• فریاد برائت ما، فریاد ملت مظلوم و ستم کشیده افغانستان است؛ فریاد دردمندان ملت‌هایی است که خنجر کفر و نفاق قلب آنان را دریده است.

تعدادی از مردم محلی مناطق جنوبی افغانستان که توسط سربازان ارتش شوروی به اسارت گرفته شده‌اند

بخشی از نامه تاریخی امام به «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی سابق در تاریخ ۱۳۶۷/۱۰/۱۴ :
جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می‌خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزش‌های والا و جهان شمول اسلام است که می‌تواند وسیله راحتی و نجات همه ملت‌ها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می‌دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوری‌های شوروی، نشان دادید که دیگر این‌گونه فکر نمی‌کنید که مذهب مخدر جامعه است.

سرانجام آخرین گروه ارتش شوروی با سرانفکندگی در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ از افغانستان خارج شدند.

برگرفته از کتاب «افغانستان در کلام امام(ره)» نوشته «سیدمحدباقر مصباح‌زاده»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟