بحران مالی مکاتب خصوصی در افغانستان

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 124728

به گفته مسئولان مکاتب و آموزشگاه‌های خصوصی در کابل شمار دانش‌آموزان پس از سقوط دولت پیشین و تسلط طالبان، به طور چشمگیری کاهش یافته و آموزشگاه‌های خصوصی با بحران شدید مالی مواجه شده‌اند و با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند.

مسئولان اتحادیه عمومی مکاتب و آموزشگاه‌های خصوصی افغانستان می‌گویند که بحران شدید مالی در مکتب‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی کابل سبب شده که مدیرمسئولان این نهادهای آموزشی، سهام‌شان را به فروش بگذارند و یا دروازه آن را ببندند.

محمد داوود بابر، رییس اتحادیه عمومی مکاتب خصوصی می‌گوید که پس از تحولات اخیر، عده‌ای از مدیران مکاتب خصوصی به دلیل مشکلات مالی، مکاتب‌شان را با تمام امتیاز آن به فروش گذاشته‌اند و شماری دیگر پس از ورشکستگی، دروازه‌های مکتب‌شان را بسته‌اند. او آمار مشخصی از شمار مکتب‌های خصوصی ورشکست‌شده و تعطیل‌شده ارائه نکرد اما گفت که این روند رو به افزایش است.

یکی از دلایل عمده‌ بحران مالی این نهادهای آموزشی، ترک تحصیل و کاهش دانش‌آموزان آن است.

بنا بر آمار اتحادیه عمومی مکاتب خصوصی، در جریان ۲۰ سال گذشته در سراسر کشور ۳ هزار و ۲۰۰ باب مکتب خصوصی تأسیس شده و فعالیت داشته است.

فقر اقتصادی خانواده‌ها و آینده نامعلوم، از دلایل عمده ترک تحصیل دانش‌آموزان است.

گروه طالبان پس از روی کار آمدن از ماه اسد امسال دروازه‌های مکتب را به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف هفتم بسته‌اند و اخیرا گفته‌اند که در مورد حق تحصیل دختران، علمای عضو این گروه تصمیم خواهند گرفت.

باوجود تلاش‌های مدافعان حقوق آموزش زنان، طالبان حاضر به بازگشایی دوره عالی مکتب‌های دخترانه نشده‌اند. بسیار از دختران دانش‌آموز پس از این رویکرد طالبان در خصوص آموزش دختران، انگیزه و امیدشان را از رفتن به مکتب و دانشگاه از دست داده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟