بایدن: ما برای ساختن یک کشور به افغانستان نرفتیم

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 116334

جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا ضمن تاکید بر پایان مأموریت نظامی این کشور در افغانستان می‌گوید که ایالات متحده برای ساختن افغانستان در این کشور حضور نداشت.

بایدن روز پنج‌شنبه (۱۷سرطان) در سخنرانی خود در مورد افغانستان، اعلام کرد که حضور نظامی امریکا در افغانستان در تاریخ ۳۱ اگوست (۹ سنبله) به پایان می‌رسد.

او گفت که مایل نیست بیش از این سربازان امریکایی را به خطر بیندازد.

وی خطاب به کسانی که خواهان ادامه حضور امریکا در افغانستان هستند، گفت: «چند نفر دیگر، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می‌خواهید به خطر بیندازید؟ من نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستم، آن هم بدون انتظار منطقی برای دستیابی به نتیجه‌ای متفاوت.»

بایدن در بخشی از سخنرانی بیان کرد: «ما برای ساختن یک کشور به افغانستان نرفتیم. رهبران افغانستان باید گرد هم آیند و به سوی آینده حرکت کنند.»

بایدن در پاسخ به پرسشی گفت که به ظرفیت نیروهای افغان باور دارد، زیرا به گفته او این نیروها آموزش‌دیده و مجهز هستند.

رییس جمهوری امریکا گفت: «آیا من به طالبان اعتماد دارم؟ نه. اما به قابلیت ارتش افغانستان اعتماد دارم، زیرا از نظر تحرک رزمی آموزش‌دیده‌تر، مجهزتر و دارای مهارت بیشتری است.»

بایدن علاوه کرد که ۷۵ هزار جنگجوی گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان با کمیت ۳۰۰ هزار نفری به هیچ وجه برابری نمی‌کند.

او افزود که ظرفیت‌های لازم به‌شمول نیرو و تجهیزات برای بقام نظام در افغانستان وجود دارد. او تاکید کرد در صورتی که سیاست‌مداران افغان باهم کنار آمده و متحد شوند، هیچ گاهی نظام در این کشور سقوط نخواهد کرد.

اظهارات تازه بایدن در حالی بیان می‌شود که طالبان این روزها در حال پیشروی هستند. این گروه ده‌ها ولسوالی را اشغال کرده و در تلاش تصرف‌ شهرها است.

از دو روز به این طرف درگیری در شهر قلعه‌نو-مرکز بادغیس در غرب کشور جریان دارد. همچنین طالبان در هرات نیز تحرکات شان را تشدید کرده که افزون بر ولسوالی‌ها، بندر تجارتی اسلام‌قلعه نیز در کنترل این گروه درآمده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟