بایدن: جنگ افغانستان را برای رئیس‌جمهور بعدی به ارث نمی‌گذارم!

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 118784

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از تصمیم اخیر خود برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان دفاع کرد.

وی گفت: من چهارمین رئیس جمهوری هستم که در دوره او نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور دارند و نمی‌گذارم این جنگ به رئیس جمهور پنجم به ارث برسد.

بایدن ادامه داد: ماندن ما برای یک یا ۵ سال دیگر در افغانستان فرقی نخواهد داشت وقتی ارتش این کشور نتواند بر خاک خود سلطه داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: حضور بی‌پایان آمریکا در درگیری‌های داخلی کشورها گزینه مقبولی برای من نیست.

بایدن همچنین از افزایش تعداد نیروهای آمریکایی اعزامی به افغانستان برای مشارکت در ماموریت تخلیه کارکنان سفارت و غیرنظامیان افغان به ۵۰۰۰ نیرو خبر داد و گفت که پس از مشورت با تیم امنیت ملی خود ، تصمیم گرفت “حدود پنج هزار” سرباز آمریکایی ، یا دو هزار نفر بیشتر از تعداد برنامه ریزی شده به منظور اطمینان از خروج منظم و امن از افغانستان اعزام کند و توضیح داد که این سربازان برای سازماندهی تخلیه و پایان ماموریت آمریکایی در افغانستان پس از بیست سال عملیات میدانی مستقر می‌شوند.

رئیس جمهو آمریکا همچنین به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه اقدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش “سریع و شدید” آمریکا روبرو خواهد شد.

وی افزود: “من از وزیر امور خارجه آمریکا خواستم که از اشرف غنی، رئیس جمهور و دیگر رهبران افغانستان در تلاش برای جلوگیری از جنگ و دستیابی به توافق با طالبان حمایت کند و به نیروهای مسلح و اطلاعات آمریکا دستور دادم که در برابر تهدیدهای تروریستی آینده در افغانستان هوشیار باشند.”

به نوشته ایسنا، بایدن در پایان تأکید کرد “توافقی که رئیس جمهور سابق آمریکا ( دونالد ترامپ) منعقد کرد و از او به ارث رسید، طالبان را در موقعیتی قرار داد که از سال ۲۰۰۱ برای آنها قوی‌ترین سطح نظامی است.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟