بایدن: افغانستان را ترک نمی‌کنیم

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 106533

جو بایدن رییس ‌جمهوری آمریکا طی اظهاراتی درباره افغانستان، گفته است که خروج نیروهای این کشور از افغانستان طبق توافق‌نامه صلح دوحه میان آمریکا و گروه طالبان در ماه می صورت نخواهد گرفت.

بایدن در اولین دیدارش از وزارت دفاع این کشور گفت که او می‌تواند مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه می سال روان میلادی را کنار بگذارد.

پیش از این، فرانک مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا نیز گفته‌بود که اعمال طالبان خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان را پیچیده می‌سازد.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در گفتگوی آنلاین به میزبانی انستیتوت خاورمیانه گفته‌بود که میزان خشونت در افغانستان هنوز بسیار بالا است و ایالات متحده اقدامات طالبان و همچنین توافقنامه صلح را برای یافتن راهی برای پیشرفت در آینده نزدیک بررسی می‌کند؛ اما هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باید رویکردی مبتنی بر شرایط وجود داشته‌باشد.

مکنزی گفت: «طالبان همچنان به خشونت شدید و قتل‌های هدفمند در سراسر افغانستان و حملات مکرر بر نیروهای افغان ادامه می‌دهند. در حالی که آن‌ها عمدتا از حمله بر واحدهای ایالات متحده و ائتلاف اجتناب کرده اند اما سطح خشونت در افغانستان بسیار بلند است.»

او در حالی‌که بر یک توافق سیاسی میان دولت و طالبان تاکید کرده، افزود: «من می‌دانم که دولت مطابق توافقنامه صلح در فبروری سال ۲۰۲۰ نگاهی دقیق به راه پیش رو دارد.»

پیش از آن لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌‌خواه امریکایی نیز ضمن استقبال از موضع کنونی جو بایدن درباره مأموریت نظامی امریکا در افغانستان گفته بود که این کشور قصد دارد نیروهای خود در افغانستان را با یک رویکرد مبتنی بر شرایط نگه دارد.

گراهام که از حامیان جدی ترامپ بود، در گفتگو با شبکه سی‌‌بی‌‌اس گفته‌بود که وی از آنچه دولت جو بایدن برای افغانستان پیشنهاد می‌‌دهد، «بسیار خوشحال» است.

این سناتور آمریکایی در ادامه افزود: «ما قصد داریم نیروهای خود را با یک رویکرد مبتنی بر شرایط در آنجا نگه داریم.»

او تصریح کرد که ممکن است نیروهای آمریکایی تا ماه می افغانستان را ترک نکنند و این نیروها زمانی خارج خواهند شد که شرایط مناسب فراهم باشد.

بر اساس توافق دوحه‌، نیروهای آمریکایی باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند.

اما گزارشی که به سفارش کنگره آمریکا تهیه شده به دولت ایالات متحده توصیه کرده که ضرب‌الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را به تعویق بیندازد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟