بازگشت قاتل خاشقجی به عرصه قدرت در عربستان

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122105

با گذشت سه سال از قتل جمال خاشقجی، سعود القحطانی مشاور دربار سلطنتی عربستان که به رهبری برنامه قتل این روزنامه‌نگار واشنگتن پست متهم شد، بی سر و صدا از سوی چهره‌های اینفلوئنسر حامی دولت ریاض مجددا به عنوان چهره‌ای وطن‌پرست که به خوبی به کشورش خدمت کرده است، معرفی می‌شود.

به نوشته روزنامه گاردین، در ماه های اخیر اکانتهای حامی رهبران حاکم بر عربستان در رسانه های اجتماعی پستهایی در تحسین از سعود القحطانی، یک دستیار ارشد محمد بن سلمان، ولیعهد و رهبر دوفاکتوی عربستان، منتشر کرده اند و این اقدام به عنوان بازگشت تدریجی او به جایگاه قدرت در عربستان تلقی می شود.

القحطانی در پی تحولات مربوط به قتل بی رحمانه جمال خاشقجی در شهر استانبول ترکیه که باعث شوکه شدن جهان و از مسیر خارج شدن تقریبی مسیر رئیس او به سمت تاج و تخت شد، از انظار عمومی ناپدید شد.

همچنین این دوست نزدیک بن سلمان به اتهام برنامه ریزی یکی از بی رحمانه ترین قتلهای تاریخ مدرن در محل کنسولگری عربستان در شهر استانبول که جزئیاتش در دستگاه های شنود کار گذاشته شده توسط جاسوسهای ترکیه ای ضبط شده بودند، در دادگاه سلطنتی مشاهده شد. یک مقامی که اخیرا القحطانی را دیده است، اظهار کرد: او بسیار عصبی به نظر رسیده و تقریبا دچار پارانویا است. او هنوز تلاش دارد خودش را از نظرها مخفی نگه دارد.

محل اختفای القحطانی از زمان ناپدید شدنش از انظار عمومی در اواخر سال ۲۰۱۸ محل رایزنی شدیدی قرار داشت. سازمان سیای آمریکا و سازمان ام.آی.۶ انگلیس هر دو معتقدند او در دسیسه قتل بیرحمانه خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان نقشی محوری داشته است.

گزارشها درباره افزایش مطالب درباره او در اکانتهای حامی بن سلمان در شبکه های اجتماعی ظاهرا علامت این است که مقامها احساس امنیت کافی برای پذیرش ریسک وارد ساختن دوباره او به قلب دولت می کنند – اقدامی که تقریبا به طور مسلم با مخالفت آمریکایی مواجه میشود که بعد از رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری توجه جدیدی را صرف پرونده قتل خاشقجی کرده است.

ماه مه سال جاری میلادی مجموعه ای از مطالب در حمایت از القحطانی از سوی اکانتهای حامی دولت عربستان در رسانه های اجتماعی ظاهر شد. در ماه های ژوئیه و اوت چنین پستهایی هر چه بیشتر شدند و از آن زمان به بعد ادامه یافته اند. در این مطالب معمولا از القحطانی به عنوان یک “قهرمان”، “میهن پرست” یا “رهبر” یاد شده است. در بسیاری از این پستها تصاویری برای تبلیغ او و یا ویدیوهایش با بن سلمان قرار داده شده اند.

این پستها علائم یک کمپین منجسم را که معمولا در رسانه های شدیدا کنترل شده عربستان بدون اجازه رهبران ارشد امکانپذیر نخواهد بود، دارند.

به نوشته ایسنا، یک مقام ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس به گاردین گفت: تردیدی نیست که القحطانی بازگشته است. سوال این است که آیا او اصلا قدرت را ترک کرده بود؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟