بازداشت یک دیپلمات ژاپنی از سوی پکن خشم توکیو را برانگیخت

  • انتشار: ۴ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 127841
چین و ژاپن

یک دیپلمات ژاپنی در پکن در اوایل این هفته به طور موقت در حین انجام وظیفه بازداشت شد. در همین راستا چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اقدامش موجه است، زیرا این مقام درگیر فعالیت‌های نامناسب است. البته این دیپلمات ژاپنی چند ساعت بعد و پس از بازجویی از سوی مقامات چینی آزاد شد.

براساس گزارش خبرگزاری کیودو، یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: «دولت از طریق کانال‌های دیپلماتیک به چین اعتراض و اعلام کرده است که ما نمی‌توانیم این اقدام را نادیده بگیریم و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت.»

با این وجود وزارت خارجه چین از پذیرش اعتراض ژاپن خودداری و اعلام کرد دیپلمات ناشناس در سفارت ژاپن در پکن پس از اقدام نامناسب و بدون ذکر جزئیات، طبق قانون تحت بازجویی قرار گرفته است.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در این خصوص اعلام کرد: «چین دلایل خود را به ژاپن ارائه کرده و از این کشور خواسته است که به شدت از گفتار و اعمال غیر مناسب پرسنل دیپلماتیک خود در چین جلوگیری کند تا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود.»

وزارت خارجه ژاپن هم در بیان ابعاد این اتفاق اعلام کرد که این دیپلمات بعدازظهر روز دوشنبه در حالی که مشغول انجام کار‌های رسمی بود، بازداشت شد. اما چند ساعت بعد بدون آسیب جسمی آزاد شد.

در همین حال روزنامه ژاپن تایمز گزارش داد که اتفاق مشابهی در سال ۲۰۰۲ رخ داده بود که در جریان آن رایزن دفاعی ژاپن به مدت ۱۰ ساعت به دست مقامات چینی بازداشت شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟