بازداشت های گسترده در آستانه سفر اشرف غنی به بامیان

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15258

گزارش ها از بامیان می رساند که در آستانه سفر اشرف غنی رئیس جمهور به بامیان، موجی از بازداشت ها و دستگیری های فعالین مدنی در این شهر به چشم می خورد.

مردم محل در بامیان می گویند دستگیری و زندانی کردن خبرنگاران و فعالین مدنی به دستور طاهر زهیر والی این ولایت صورت گرفته است.

دیده بان رسانه های آزاد افغانستان نی نیز از بازداشت دستکم یک خبرنگار به نام زمان احمدی خبر داده و گفته که این خبرنگار از شام روز یکشنبه از مرکز بامیان ناپدید شده است.

سلیمان احمدی، برادر زمان احمدی به نی گفته است که برادرش از ساعت ٩:٣٠ شب به خانه نيامده است.

او از قول همکاران آقای احمدی نقل قول کرده است که این خبرنگار را ماموران امنیت ملی بازداشت کرده اند.

نی با انتشار اعلامیه ای بازداشت این خبرنگار را به شدت محکوم کرده است. در این اعلامیه آمده: “طاهر زهير، والي باميان در يك تماس با ديده بان رسانه ها فقط همين قدر گفت كه هيچ خبرنگاری در باميان بازداشت نشده و تلفن را قطع كرد.”

نی مدعی شده است که در آستانه سفر اشرف غنی به باميان، اینترنت و شبکه های اجتماعي بسيار محدود شده و خبرنگاران از اين بابت با مشكلات زياد مواجه شده اند.

گزارش شده است که در حال حاضر شبکه اجتماعی فیسبوک در بامیان کار نمی کند.

براساس گزارشی که دیده بان رسانه ها از قول خبرنگاران در بامیان منتشر کرده، شهر کاملا وضعیت نظامی و حالت اضطراری به خود گرفته است.

گفته شده که ماموران امنیتی از تردد مردم به داخل شهر جلوگیری می کنند.

احمد بهزاد از اعضای جنبش روشنایی ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان در بامیان این عملکرد حکومت را غیر قانونی و خلاف ارزش های دموکراسی خوانده است.

آقای بهزاد در نوار تصویری که به رسانه ها ارسال کرده از مقامات حکومت و مسولان محلی در بامیان خواسته است که هر چه زودتر به بازداشتی ها در بامیان پایان دهند و همزمان تاکید کرده افراد که دستگیر شده اند هر چه سریع تر آزاد شوند.

بهزاد گفته است: “جوانان ما با خرد ورزی با آگاهی وارد عرصه عدالت طلبی شده اند و بار بار تاکید کرده اند که مطالبات خود را از راه های مسالمت آمیز مدنی و در قالب ارزش های دموکراسی و مردم سالاری در سطح جهان از جمله افغانستان و در شهرهای مختلف پیگیری خواهند کرد.”

او تایید کرده است افراد که بازداشت شده مردم را برای تظاهرات مسالمت آمیز فردا فرا می خواندند.

قرار است که امروز دوشنبه محمد اشرف غنی برای افتتاح چند پروژه به بامیان سفر کند.

در آستانه سفر آقای غنی شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در یک اقدام هماهنگ مردم را به تظاهرات و تجمع های اعتراضی فرا خوانده اند.

احمد بهزاد می گوید که رییس جمهوری برای خاک زدن به چشم مردم به بامیان سفر می کند تا پروژه های که قبلا افتتاح شده بود را یک بار دیگر افتتاح کند.

هر چند او از این پروژه ها نام نبرده اما گفته است: “اقدامات غنی و عبدالله و شرکای شان در حکومت برای افتتاح چند باره طرح های نمایشی و بی پشتیبانه مردم را فریب می دهند.”

همزمان با دستگیری ها در بامیان از ولسوالی های این ولایت خبر می رسد که شماری از فعالان مدنی و مردم برای شرکت در اعتراض روز دوشنبه به طرف مرکز بامیان حرکت کرده اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟