ایران: ظهور گروه‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای منطقه و جهان است

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 133401

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مورد ظهور گروه‌‎های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را تهدید جدی برای افغانستان، همسایگان این کشور و کشورهای منطقه و جهان دانسته است.

خانم ارشادی این اظهارات را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که در مورد افغانستان برگزار شده بود، مطرح کرده است. او تأکید کرده است که طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد باشند.

به‌گفته‌ی او، طالبان باید تمام گام‌های مناسب برای حمایت از مکان‌های دیپلماتیک و قنسولی علیه هرگونه صدمه را تضمین و از هر گونه حمله به این مکان‌ها، مأموران دیپلماتیک و کارمندان قنسولی جلوگیری کنند.

او تأکید کرده است که افغانستان نباید بار دیگر به مکان امنی برای گروه‌های داعش و القاعده تبدیل شود.

زهرا ارشادی به گزارش اخیر سازمان ملل در مورد افغانستان اشاره کرده است. طبق این گزارش، افغانستان با یک بحران انسانی فزاینده، سقوط اقتصادی و چالش‌ها در مورد ایجاد یک دولت فراگیر مواجه است و حقوق اساسی زنان و دختران، از جمله حق دسترسی به آموزش نادیده گرفته می‌شود.

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل همچنین گفته است کمک‌‌های انکشافی و انسانی برای زنده‌ماندن مردم افغانستان ضروری است و جامعه بین‌المللی باید به کمک به افغانستان ادامه دهد. او خاطرنشان کرده است که درگیری‌ها نباید توجه را از شرایط افغانستان منحرف کند.

زهرا ارشادی گفته است که رهبران طالبان باید به تعهدات بین‌المللی خود، از  جمله تشکیل یک حکومت فراگیر و همه‌شمول عمل کنند. به‌گفته‌ی او، تنها یک حکومت متشکل از تمام مردم افغانستان می‌تواند حقوق آنها را تضمین و از آن محافظت کند.

این در حالی است که بیش از یک سال از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما در این مدت هیچ کشوری به‌صورت رسمی حکومت سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته است. تشکیل حکومت فراگیر و احترام به حقوق و آزادی‌های فردی و مدنی مردم، به‌ویژه زنان از پیش‌شرط‌های جامعه بین‌المللی برای شناسایی حکومت طالبان هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟