ایران: برای تامین امنیت آب‌های منطقه نیازی به بیگانه‌گان نداریم

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 139591

به دنبال نمایش اتحاد فرماندهان نیروی دریایی کشورهای فرانسه، بریتانیا و امریکا مستقر در خاورمیانه، محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید که به طور کامل قادر به تامین امنیت آب‌های منطقه با همکاری دیگر بازیگران منطقه است.

او این اظهارات را روز یک‌شنبه، ۲۱ می، در حاشیه مراسم استقبال از دو کشتی جنگی ایران که پس از یک سفر هشت‌ماهه در سراسر جهان در این کشور برگزار شده بود، مطرح کرده است.

باقری تصریح کرد: «برای تامین امنیت آب‌های منطقه که در حال حاضر نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تامین می‌کنند، نیازی به بیگانه‌گان نداریم. ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس توانایی همکاری برای تامین امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را دارند.»

او اضافه کرد: «کشورهای غربی باید توضیح دهند که در تنگه هرمز، هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی خود، چه می‌کنند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سه روز پیش، فرماندهان نیروی دریایی فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده مستقر در خاورمیانه، در نمایش اتحاد علیه ایران و برای نشان‌دادن نظارت بر ایمنی کشتی‌هایی که از آب‌راه عبور می‌کنند، با ناوگان «یو اس‌اس پل» از تنگه هرمز بازدید کردند.

برد کوپر، معاون ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا، در جریان این سفر به اطراف دریای هرمز گفته که ایران در دو سال گذشته هشت کشتی را توقیف و به هفت کشتی دیگر حمله کرده است.

گفتنی است که ایران در ماه گذشته دو نفت‌کش را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده و گفته است که یکی از آن‌ها با رعایت دستور قضایی متوقف شده و دیگری پس از برخورد با کشتی آن کشور در هنگام تغییر مسیر به سمت یک بندر ایرانی در حال «فرار» از منطقه بود.

ایالات متحده این توقیف‌ها را غیرقانونی خوانده است، زیرا تنش‌ها میان این دو کشور در بحبوحه توقف تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی به نتیجه نرسید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟