ایران: بحران افغانستان با حمایت سازمان ملل از طریق منطقه قابل حل است

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 136947

حسن کاظمی قمی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رییس جمهور این کشور در امور افغانستان از دیدار و گفتگویش با دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه نشست دوحه خبر داده و گفته: بحران افغانستان تنها با حمایت سازمان ملل از طریق منطقه قابل حل است.

حسن کاظمی قمی؛ سفیر ایران در کابل و نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در امور افغانستان سه‌شنبه‌شب، ۱۲ ثور، با نشر توییتی گفته: در حاشیه اجلاس دوحه، دیدار سازنده‌ای با آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد داشتم.

او همچنین گفته: نقش سازنده سازمان ملل در حل بحران افغانستان و حفظ استقلال این سازمان در تصمیمات و برنامه‌هایش از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

آقای قمی تاکید کرده که بحران افغانستان تنها با حمایت سازمان ملل از طریق منطقه قابل حل است.

این در حالی است که نشست دوحه با حضور دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان برای دو روز پشت درهای بسته برگزار شد.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان نشست دوحه در یک نشست خبری ظاهر شد و گفت: نشست دوحه برای به رسمیت‌شناسی طالبان برگزار نشد؛ بلکه برای ایجاد یک راهکار مشترک بین‌المللی به منظور رسیدگی به اوضاع افغانستان بود. او اعلام کرد که یک نشست دیگر نیز در آینده برگزار خواهد شد.

او همچنین گفت که اشتراک‌کنندگان نشست دوحه در مورد حضور گروه‌های هراس‌افگن، نبود ساختار فراگیر، اوضاع حقوق بشری به‌شمول تصمیم‌های اخیر طالبان در برابر زنان و دختران و مواد مخدر ابراز نگرانی کردند.

او‌ در این نشست خبری افزود که هرچند با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند؛ اما نتیجه این شده است که همه طرف‌ها باید در مورد افغانستان رویکرد هماهنگ داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل افزوده که شرکت‌کنندگان نگران ثبات افغانستان هستند و نگرانی خودشان را در این مورد ابراز کرده‌اند.

به گفته او، ارزیابی پیچیدگی بحران افغانستان دشوار است چون ۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، شش میلیون کودک و مردان و زنان افغان در شرایط نزدیک به قحطی زندگی کرده و کمک‌های بشردوستانه تبخیر می‌شود.

او افزوده: «امیدواریم قطع‌نامه اخیر که خواستار یک رویکرد یک‌پارچه در جامعه بین‌المللی شده، بتواند چراغ راه ما در برخورد با مسایل افغانستان شود.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: «با توجه به حضور قابل توجه گروه‌های تروریستی، نبود دولت فراگیر، بدتر شدن وضعیت زنان و مساله قاچاق مواد مخدر همه باهم درهم‌تنیده هستند. مساله نادیده گرفتن یک اولویت به جای اولویت دیگر نیست؛ بلکه مساله رسیدن به یک رویکرد هماهنگ است.»

به باور او، ممنوعیت کار برای زنان در ان‌جی‌اوها غیرقابل قبول است و در حالی‌که شاهد حمله‌های مکرر به حقوق زنان هستند، باید صدای خود را بلند کنند.

‏او‌ اضافه کرده که نشست دیگری نیز در مورد افغانستان برگزار خواهد شد؛ اما در مورد مکان و زمان و هدف آن نشست معلومات ارائه نکرد.

این در حالی است که هند، چین، فرانسه، آلمان، اندونیزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرقیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، امریکا، ازبکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی، از شرکت‌کنندگان نشست ویژه سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه قطر بودند.

پیش از این گفته شده بود که نمایندگان ۲۵ کشور در نشست ویژه سازمان ملل متحد در دوحه حضور خواهند داشت. این نشست پشت درهای بسته و در یک مکان از قبل فاش نشده، برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟