اپوزیسیون جدید در افغانستان آغاز به کار کرد

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 26455

مقام‌های بلندپایۀ حکومت پیشین افغانستان، حزب جدید را موسوم به “حزب محور مردم افغانستان” در برابر حکومت وحدت ملی ایجاد کرده اند.

کم از کم ۷۴ تن از رهبران سیاسی و مقام‌های بلندپایۀ حکومت پیشین به شمول رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی و رنگین دادفر اسپنتا، مشاور شورای امنیت ملی حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، اعضای رهبری این حزب اند.

اعضای رهبری حزب محور مردم، می‌گویند، به مثابۀ اپوزیسیون در برابر حکومت وحدت ملی عمل خواهند کرد؛ اما خواستار تضعیف و یا براندازی نظام نیستند.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان و عضو رهبری حزب سیاسی محور مردم افغانستان، در نخستین روز آغاز به کار این حزب، سیاست خارجی سران حکومت وحدت ملی را مورد انتقاد قرار داد و گفت “سکوت” حکومت افغانستان در برابر پاکستان منجر به احداث “موانع جداکننده” در خط دیورند از سوی آن کشور، شده است.

آقای اسپنتا افزود “از یک طرف با احداث دیوار و موانع جدا کننده، عملأ می‌خواهد خط دیورند را به ما تحمیل کند و از جانب دیگر با پیشروی در این طرف دیورند کماکان در پی تبدیل افغانستان ما به مستعمرۀ خویش می‌باشد”.

او، رئیس جمهو را به “تفرقه و سرکوب” متهم کرد و گفت که سران حکوت وحدت ملی در برابر اقدامات “مخالف و مغایر منافع ملی افغانستان” سکوت اختیار کرده اند.

آقای اسپنتا، اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را در مورد احداث بندهای آب در افغانستان، نگران کننده خواند.

مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان و عضو رهبری حزب محور مردم، عملکرد سران حکومت را در برابر کشورهای همسایه، در جریان سال‌های اخیر “اشتباه” خواند و گفت این سیاست‌ها منجر به دوری روابط حکومت افغانستان با کشورهای همسایه شده است.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و عضو رهبری حزب مردم افغانستان، سران حکومت وحدت را به بی‌برنامه‌گی و اختلافات سیاسی، قومی و سلیقوی متهم کرد و حکومت وحدت ملی را “نامشروع” خواند.

آقای نبیل، گفت “ما به عنوان یک جریان سیاسی و با رویکرد جدید سیاسی به هیچ عنوان در صدد تضعیف نظام، براندازی حکومت وحدت ملی و نفی جریان‌های که درصدد اصلاح و تغییر وضعیت موجود و بیرون‌آوردن کشور از بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی باشند، نیستیم”.

هم‌چنان اعضای این حزب، خواستار ایجاد اصلاحات در رهبری ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان شد.

آنان گفتند که با حواله‌دادن تمام مسوولیت‌ها به خارجیان، نباید کمبودی‌های خویش را انکار کنند.

در همین حال، دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا در پاسخ به انتقادات اعضای حزب محور مردم افغانستان، گفت مقام‌های حکومت پیشین، باید دست‌آوردهای خود را با حکومت وحدت ملی مقایسه کنند.

او افزود “به این دوست‌های که در حکومت قبلی بودند، خود را هم محاسبه کنند، دست‌آوردهای خود را بشمارند و دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی را هم بشمارند. یعنی به هیچ طور در حکومت وحدت ملی اختلافات قومی دامن زده نشده و اختلاف بین سران حکومت وحدت ملی وجود ندارد”.

قبلاً رئیس جمهور غنی نیز، در واکنش به انتقاد سیاسیون گفته بود که هر کسی که پیشنهاد اصلاحات را دارد، دا گز – دا میدان!

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟