اوکراین خواستار پایان محاصره بنادر برای جلوگیری از بحران جهانی غذا شد

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 130383

ولودیمیر زلنسکی این اظهارات را پس از گفت و گو با چارلز میشل رئیس شورای اروپا که در حال بازدید از اودسا بود – بندر اصلی دریای سیاه برای صادرات محصولات کشاورزی که در آن چندین موشک‌ به مکان‌های گردشگری اصابت و چندین ساختمان‌ را ویران کرد- مطرح ساخت.

زلنسکی خاطر نشان کرد: “برای اولین بار در دهه های اخیر، در اودسا هیچ حرکت منظم ناوگان تجاری وجود ندارد، هیچ فعالیت عادی مربوط به بنادر وجود ندارد. این احتمالاً از زمان جنگ جهانی دوم هرگز در اودسا رخ نداده است.”

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: این چالش فقط برای اوکراین آسیب محسوب نمی شود. بدون صادرات محصولات کشاورزی ما، ده ها کشور در نقاط مختلف جهان در آستانه کمبود مواد غذایی قرار دارند. صراحتا بگویم که به مرور زمان، اوضاع می‌تواند ترسناک شود.

براساس اطلاعات شورای بین المللی غلات، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و صادرکننده شماره ۶ گندم در جهان می‌باشد. یک مقام آژانس غذای سازمان ملل نیز اخیرا گفت که در حال حاضر سرنوشت حدود ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین نامشخص است.

زلسنکی همچنین گفت: باید اقدامات فوری برای باز شدن بنادر اوکراین به منظور صادرات گندم انجام شود. حدود

در این میان جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا که دو روز پیش به کی‌یف رفته بود، گفت، کشورش به اوکراین در بررسی گزینه ها در مورد چگونگی صادرات غلات ذخیره شده کمک خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین و محاصره شدن بنادر در این کشور، بی‌ثباتی به بازارهای مالی جهان افزوده شده که موجب افزایش بیشتر بهای کالاها شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟