اولویت‌شناسی و اجماع ملی، همه رو در روی طالبان

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 117848

در شرایط کنونی افغانستان هیچ چیزی مهم‌تر از غلبه بر طالبان نیست، و این می‌تواند مبنایی برای اجماع ملی گردد. طالبان مساوی با نابودی و تباهی همه ماست و امارتش سراپا اسارت، ذلت و بربادی برای همه.

در این شرایط، جهان منتظر تصمیم ماست. اگر همه در برابر این گروه تروریست خون‌خوار متحد شدیم، محاسبات قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی تغییر خواهد کرد و حوادث سمت و سوی دیگری خواهد یافت.

اما اگر به کوته‌بینی‌های گذشته و دعواهای دیرینه ادامه دهیم، همه ما بازنده خواهیم بود، چه آنانی که به نحوی از این گروه تروریست حمایت کرده یا با آن همدلی داشته‌اند و چه آنانی که شکست رقبای سیاسی خود را مهم‌تر از شکست طالب می‌دانند.
پس از شکست طالب وقت کافی برای پیش بردن بقیه دعواها داریم. در این مقطع، به راه انداختن هر دعوای دیگری حماقت و خوش‌خدمتی ابلهانه به تروریسم ویرانگر است.

بهتر است از تاریخ و کوته‌بینی‌های گذشته درس بگیریم. هیچکس به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد. دستگاه‌های دولت و نیروهای مقاومت باید یکجا و هماهنگ کار کنند.

مبارزه با طالبان باید مبنا و محور اجماع ملی گردد. همه نیروهای ضد طالب باید در یک صف قرار بگیرند اعم از جهادی، لیبرال، چپی، مذهبی معتدل، صوفی، تبلیغی و.. در فضای غیر طالبانی جا برای همه هست، و با سیطره طالبانی جا برای هیچکس نخواهد بود.

محمد محق

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟