انفجار کابل؛ چالشی که طالبان و دولت آینده شان را به آزمایش می گیرند

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119559

مسئولیت انفجار های دیروز را که باعث کشته شدن بیشتر از ۶۰ نفر و زخمی شدن بیشتر از ۱۵۰ نفر شده اند ، ظاهرا گروه “داعش خراسان” به عهده گرفته است. در جمله کشته شدگان؛ ۱۳ نفر آن سربازان آمریکایی هستند.

چند نکته را در این رابطه میخواهم خاطر نشان سازم.

اول – این انفجارها ، اولین انفجار های اند که در عهد و زمان طالبان رخ میدهند. یعنی چلنجی است برای طالبان و دولت آینده آنها که، سخت جانی ، توانایی و استعداد آنها را در امر اداره کشور و تامین صلح و امنیت ، به آزمایش می گیرند.

اگر طالبان نتوانند عاملین جنایت را که آدرس شان مشخص است ، پیدا و محکمه علنی نموده و در انظار مردم به دار بیاویزند، حیثیت و اعتبار و اعتماد خود را در همین صبح قدرت ، از دست میدهند .

در صورت عدم توانایی طالبان به دستگیری و یا انتقام گیری از عاملین حادثه ، بدون شک، مردم به طالبان نیز، به چشم یک دولت ” تسلیت گوی” مانند دولت های قبلی خواهند دید.و این کار در شروع رسیدن به قدرت ، به نفع طالبان نیست و حیثیت و اعتبار و اتوریته آنها را به صفر تقرب میدهد..

دوم- فرضیه های وجود دارد که دلالت بر آن می کند که، داعش دست چپ طالبان است. همان دستی که طالب با آن ، دشمنان داخلی خود را سرکوب و دشمنان خارجی خود را می ترساند تا از آنها امتیاز بگیرد.

برخورد طالبان با عاملین فاجعه میدان هوایی و اقدامات بعدی آنها، به خوبی به رد و یا اثبات این این فرضیه دلالت خواهد کرد و صداقت و یا عدم صداقت طالبان را در قبال وطن و مردم ، نشان خواهد داد.

سوم- فرض کنیم که این انفجارات توسط خود آمریکا و شخص رییس سازمان استخبارات آمریکا که دو روز قبل به کابل آمده و قرار اطلاع رسانه ها ، با ملا برادر نیز دیدار کرده بود ، پلان و سازمان دهی شده باشد.

در این صورت ، آمریکا به بهانه نا امنی و یا انتقام از داعش، ویزای اقامت خود را در افغانستان تمدید خواهد کرد . این تمدید ویزای اقامت، می تواند برای مدتی نامعلومی باشد که ارتباط مستقیم به فعالیت های تخریبی داعش خراسان خواهد داشت. در این صورت ، افغانستان باید شاهد یک جنگ دراز مدتی دیگری باشد که فقط مهره های اصلی آن تغییر، ولی باز هم مردم عادی ، قربانی جنگ جدید خواهد بود ..

به طور خاص و خلص می توانم نتیجه گیری کنم که هفته آینده نشان دهنده ی نیات پاک و یا نا پاک طالبان در برابر قدرت و مردم و دولت داری و وطن خواهد بود.

اگر به عوض تعقیب و تهدید کارمندان دولت ، نوک پیکان مبارزه طالب ، طرف داعش و محل تجمع و قرار گاه های نظامی آنها نشانه گرفت ، آن وقت می دانیم که طالب ، برای دولت داری و حکومت کردن آمده است و تصمیم جدی برای آرامی و آبادی وطن دارد.
در غیران، دولت طالبان نیز ببر کاغذی و یا حباب های صابونی خواهد بود که، مانند دولت های قبلی ، دیر دوام نخواهد آورد. .

محسن زردادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟