انتقاد بانوان از محدودیت های جدید طالبان برای زنان

  • انتشار: ۶ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 125728

گروهی از زنان در کابل در واکنش به دستورالعمل جدید طالبان درباره گشت‌و‌گذار زنان نشست خبری برگزار کردند.

این نشست خبری امروز دوشنبه (۶ جدی) توسط «شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» برگزار شد.

آنها محدودیت‌های وضع‌شده را «غیرانسانی» خوانده و خواستار لغو آن شدند.

این شبکه در قطعنامه خود گفته‌است: با فروپاشی دولت و اشغال کشور توسط طالبان، افغانستان شاهد افزایش بحران فقر، بیکاری و فرار مغزها شده است.

این زنان افغانستانی افزوده اند که با وجود فشارهای بین المللی هنوز هم مکاتب دخترانه تعطیل است و همه‌روزه محدودیت‌های بیشتری علیه زنان وضع می‌شود، تا جایی که حتی سوارشدن بر وسایل نقلیه شهری را نیز برای زنان ممنوع اعلام کرده‌اند.

آنها اضافه کردند که جامعه جهانی، سازمان ملل و تمامی نهادهای بین‌المللی در قبال اقدامات طالبان، خاموشی اختیار کرده‌اند.

این زنان در قطعنامه‌شان خواستار کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شده‌اند.

همچنین گماشتن اشخاص متخصص در عرصه مسائل اقتصادی برای چگونگی مهار تورم خواست دیگر «شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» است.

در بند سوم قطعنامه زنان به اظهارات عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان اشاره شده و آمده‌است که عمران خان باید از ملت افغانستان و زنان عذرخواهی کند.

باز گشایی مکاتب دخترانه، دادن حق کار به زنان، تامین امنیت، دادن سهم فعال زنان در ساختار حکومت، توقف ترورهای هدفمند و حمایت از آزادی بیان از دیگر خواسته‌های زنان افغانستان است.

گفتنی ‌است که زنان و دختران افغانستان پس از به قدرت‌رسیدن طالبان با محدودیت‌های مختلفی در زمینه تحصیل، فعالیت و کار روبرو شده‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تازگی دستورالعملی را به اجرا گذاشته که مطابق آن زنان در مسافرت طولانی نیاز به محرم دارند، در غیر این صورت، رانندگان نباید آن‌ها را سوار کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟