امکان پیروزی جمهوریت

  • انتشار: ۱۶ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 116190
افغانستان

در عالم هر پدیده‌ای برای بروز و ظهور به یک سری عوامل تعیین کننده وابستگی دارد که بدون ایجاد محیط و شرایط مناسب تحقق پیدا نمی‌کند. پس پیروزی در جنگ نیز به وجود عوامل و علل خود مشروط است. برای بدست آوردن پیروزی در اولین قدم دانستن نقاط قوت و ضعف رقیب ضرورت دارد. رقیب جمهوریت فعلی که طالبان هستند نقطه قوتشان جنگ چریکی و پراکندگی در تمام کشور و جنگ در هر مکان و زمان است. این روش جنگیدن برای طالبان کم هزینه و آسان است؛ چون اولا مدیریت مرکزی نیاز ندارد، بلکه هرکس در محل خود هدف را تعیین میکند. ثانیا احتیاج به تجهیزات و تدارکات گسترده ندارد؛ چون جنگجویان از مردم محلی هستند. روز مشغول کار خود هستند و شب میتوانند بر مراکز دولتی عملیات کرده و صبح به خانه بیایند. خوراک و پوشاک آنها در محل تامین شده است، فقط به اسلحه ضرورت دارند و انگیزه که هردو را میشود از خارج تهیه کرد!

در مقابل طرف دولتی دارای اردوی منظم است که افراد آن از مناطق دیگر آورده شده اند. این افراد برای بود و باش به تمام امکانات نظامی و خدماتی محتاجند تا بتوانند بجنگند. حفظ و فراهم سازی این امکانات و خدمات برای دولت در تمام نقاط کشور همزمان ناممکن است و دولت فعلی توان آن را ندارد.

برای تغییر این معادله شکست خورده و تبدیل شکست به پیروزی، دولت اشد ضرورت را به تغییر استراتژی جنگی دارد. در قدم اول ضروری است که افراد دولتی تا حد ممکن از تیررس رقیب خارج ساخته شوند، پس واگذاری برخی مناطق کم اهمیت ناگزیر است که در حال حاضر با برنامه یا بی برنامه انجام شده است. قدم دوم که بسیار مهم است، وادارسازی طالبان به جنگ جبهه ی و گسترده است که انجام نگرفته است. دولت در مقابل واگذاری بعضی مناطق به طالبان، لازم است که بر بعضی مناطق دیکر نیروهای خود را متمرکز سازد. برای این کار میتواند ولایات اطراف کابل را مناطق سبز و فارغ از طالبان تعیین نماید و حملات خود را در این مناطق گسترش دهد تا کاملا از وجود مخالفان تصفیه گردد. علاوه بر این در حال حاضر، مناطق مرکزی از وجود طالبان خالی هستند، لازم است دولت نیروی نطامی، امکانات و تجهیزات مناسب را در این مناطق فراهم سازد، تا هم این مناطق حفظ شوند و هم نیروهای طالبان را مشغول و مستهلک سازند.

اگر این شرایط ضروری برای پیروزی جمهوریت، فراهم نشود و نفوذ طالبان در این مناطق مورد نظر گسترده شود، دیگر به بقای این جمهوریت امیدی نیست. صرف اینکه مراکز ولایات را دولت بخواهد حفظ کند، عملی سازی آن نا ممکن است. طالبان بعد از خروج قوت های باقی مانده خارجی با حفظ محاصره این شهرها، شروع به حملات تهاجمی بر این مراکز خواهند کرد، در این صورت سقوط مراکز ولایات حتمی است و رفته رفته جمهوریت کنترل خود را بر کشور بطور کامل از دست خواهد داد. زمان اقدام سریع و قاطعانه برای دفاع از کشور، نظام جمهوری و شکست مخالفان همین اکنون است، اگر نه با توجه به روند فعلی جریان تحولات و توازن قدرت، فاتحه جمهوریت خوانده است!

ناطقی بلخابی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟