امریکا جنگ افروز و اداره ترامپ غیرانسانی

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 85383
آمریکا

مایک پومپئو، وزیرخارجه جنگ افروز یک اداره ناکارآمد که اکثریت امریکایی ها از آن شرم دارند و به احتمال زیاد به وجود آن ۵ ماه بعد پایان خواهند بخشید، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: ” از دیدن گزارشهای هفته گذشته درباره آزار شکنجه و غرق کردن شهروندان افغانستان به وسیله ماموران مرزی ایران شوکه شدم، مهاجرانی که برای یافتن غذا و کار از مرز گذشته بودند. ” و وی خواستار انجام تحقیقات کامل در این باره شد.

بگذریم از اینکه مقامات ایرانی پشیزی به گفته های پومپئو ارزش نمیدهند، دو طرف افغانی و ایرانی توافق نموده اند که در مورد حادثه مرزی تحقیقات کنند.

در مورد نفس مسئله اگر ثابت شود که مامورین مرزی ایران علیه افغانهایی که از گرسنگی مجبور به ورد غیر قانونی به ایران شده بودند به خشونت و بخصوص به عمل غیر انسانی غرق کردن در رودخانه که جنایت خواهد بود و حتا آنها را به زور بسوی رودخانه که میدانستند خطر غرق شدن وجود دارد متوسل شده اند، گناه نابخشودنی خواهد بود. در حقوق مورد اول قتل و مورد دوم قتل غیر عمدی شناخته خواهد شد و باید مجازات شوند. ولی باید مابه نتیجه این تحقیقات اگاهی حاصل کنیم.

اما سخنان وزیر خارجه کشوری که اگر هم دور نرویم در همین جنگهای افغانستان و عراق که خود وی برافروخته و در مثال عراق یک تجاوز آشکار مخالف حقوق بین الدول بود، صدها هزار انسان را بطور مستقیم و غیر مستقیم بکام مرگ کشاند. هنوز وجدانهای بیدار جنایات غیر انسانی و وحشابه زندان ابوغریب در حومه بغداد را فراموش نکرده اند. در افغانستان هزاران غیر نظامی بشمول کودکان را در بمبارانهای کوکورانه هوایی بدون آنکه تفاوتی میان جنگجویان و افراد غیر نظامی قایل شوند کشتند. محکمه جنایی بین المللی علیرغم تهدیدهای امریکا روی جنایات امریکا در افغانستان تحقیق میکند.

در مورد مهاجرین افغان پومپئو اشک تمساح میریزد، ولی همین اداره ترامپ و پومپئو در سال ۲۰۱۸ افکار و وجدانهای بیدار مردم امریکا را در برابر سیاستهای غیر انسانی ترامپ علیه مهاجران مکزیکی جریحه دار نمود. من از اعمار دیوار مرزی میان امریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجرین مکزیکی که ” برای یافتن غذا و کار از مرز میگذشتند” و نه بسوی یک کشور دچار بحران اقتصادی بلکه بسوی بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، کشوری که خودش از مهاجران تشکیل شده میرفتند. نه من از سیاست غیر انسانی که مهاجرین را دستگیر و برای تنبیه آنها کودکان ۴ ساله و حتا شیر خوار را از مادران شان جدا میکرد حرف میزنم. مادران و پدران را زندانی مینمود و کودکان را به اردوگاه میفرستاد. این سیاست تا حدی جنایت انگیز بود که ملینیا همسر ترامپ را مجبور ساخت که علیه آن موضع بگیرد.

ما باید برای بدبختی های مردم افغانستان که قربانی سیاست امریکا و دولتمردان کابل که در ناز و نعمت زندگی میکنند و برای تحقیر و حقارتی که در ایران میکشند باید اشک بریزیم ولی اشک تمساح پومپئو وترامپ، همان ترامپ که ۲۷ جولای سال گذشته گفت که ” میتواند جنگ را در افغانستان با کشتن ۱۰ میلیون افغان ببرم ولی نمیخواهم” را قبول نکنیم.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟