امریکا به طالبان: گفته بودیم که گرفتن قدرت از راه زور، موجب قطع کمک جهان می‌شود

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124211

توماس وست؛ نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان در واکنش به درخواست طالبان مبنی بر آزادسازی پول‌های منجمدشده افغانستان در بانک‌های امریکا گفته‌است که مقام‌های امریکایی در سال‌های اخیر به طالبان گفته بودند که گرفتن قدرت در افغانستان از طریق نظامی، قطع کمک‌های جهانی به استثنای کمک‌های بشردوستانه را به دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که روز چهارشنبه، ۲۶ عقرب، امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در یک نامه سرگشاده از امریکا خواستار آزادسازی پول‌های منجمدشده افغانستان شد.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، روز جمعه، ۲۸ عقرب در رشته توییتی نوشت: «طالبان همه حقایق مربوط به بحران اقتصادی و انسانی افغانستان را اشتباه تفسیر کرده‌است.»

او افزوده: «مشروعیت و حمایت باید با عمل برای رسیدگی به تروریزم، ایجاد یک حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، به شمول دسترسی مساوی به آموزش و کار کسب شود.»

توماس وست همچنین گفته‌است که افغانستان حتی پیش از سقوط نظام به دست طالبان در ماه آگست از یک بحران انسانی وحشتناک رنج می‌برد. به گفته او، جنگ، خشک‌سالی و همه‌گیری کرونا وضعیت دشواری را برای مردم رقم زده‌بود.

وی تایید کرد که اقتصاد افغانستان به کمک‌های خارج از این کشور وابسته است؛ اما به توافق نرسیدن بر سر مصالحه ملی باعث قطع کمک‌ها شده‌است.

این مقام امریکایی در عین حال گفته که واشنگتن به دیپلماسی شفاف و بی‌پرده با طالبان ادامه می‌دهد.

توماس همچنین تاکید کرده که امریکا به تلاش‌ها برای کمک با ملل متحد و سایر مؤسسات بشری برای پاسخ‌گویی به نیازمندی‌ افغان‌ها در فصل زمستان ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیش از سقوط نظام، بیش‌تر مصارف افغانستان از خارج تامین می‌شد؛ اما اکنون با قطع کمک‌ها بحران شدید اقتصادی در افغانستان شکل گرفته که به گفته کارشناسان اگر درست مدیریت نشود، عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟