امریکا برای حمایت از نیروهای افغان در قطر پایگاه می‌سازد

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 115981

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده‌است که یک پایگاه در قطر برای حمایت لجستیکی و مالی از نیروهای امنیتی افغان ایجاد می‌کند.

جان کربی؛ سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز جمعه، ۱۱ سرطان گفته‌است که این پایگاه برای حمایت از نیروهای امنیتی به خصوص قوای هوایی افغانستان ایجاد می‌شود.

سخنگوی پنتاگون افزوده‌است که یک واحد نیروی جدید زیر نام «نیروهای امریکایی در افغانستان رو به جلو» برای حمایت از نیروهای امنیتی و ادامه حضور دیپلماتیک ایجاد شده‌است.

به گفته کربی، این نیروها در کابل مستقر شده و فرماندهی آن را نیز پیتر وازلی؛ فرمانده نیروهای دریایی امریکا بر عهده خواهد داشت.

بر اساس معلومات پنتاگون، قرار است این نیروها در بخش تامین امنیت دیپلمات‌های امریکایی در افغانستان، کمک به تامین امنیت میدان هوایی کابل،‌ ادامه همکاری و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و در صورت لزوم اجرای عملیات ضد تروریستی فعالیت کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی پنتاگون گفته‌است که جنرال مکنزی؛ فرماندهی نیروهای امریکایی را که در افغانستان باقی می‌مانند، بر عهده می‌گیرد.

جان کربی گفته‌است: «ایالات متحده به حضور دیپلماتیک در افغانستان و حمایت از دولت و مردم آن کشور ادامه خواهد داد و نخواهد گذاشت افغانستان بار دیگر پناهگاهی برای تروریزم شود.»

سخنگوی پنتاگون افزوده‌است: «به عنوان بخشی از برنامه خروج نیروهای ما از افغانستان، وزیر [دفاع امریکا] امروز طرحی را تصویب کرد که رهبری هیات ما در امریکا را جنرال فرانک مکنزی بر عهده خواهد گرفت.»

به گفته کربی، جنرال مکنزی با حفظ سمت کنونی خود فرماندهی نیروهای باقی‌مانده امریکا در افغانستان را هم بر عهده خواهد داشت.

مکنزی در حال حاضر ریاست فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) را به عهده دارد.

در این مقام، او فرمانده کل نیروهای امریکا در خاورمیانه، شمال افریقا و آسیای مرکزی است و نیروهای امریکایی در افغانستان نیز تحت نظر او فعال اند.

پیش از این، یک مقام ارشد دولت امریکا گفته‌بود که با تکمیل‌شدن روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان ۶۰۰ سرباز برای تأمین امنیت دیپلمات‌ها، سفارت امریکا و امکانات نظامی در افغانستان و نیز کمک به امنیت میدان هوایی کابل باقی خواهند ماند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟