امریکا با دو کشور اقیانوس آرام قراردادهای راهبردی امضا می‌کند

  • انتشار: ۳۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 139430

جوزف یون، نماینده ویژه ریاست جمهوری امریکا در اقیانوس آرام می‌گوید که ایالات متحده اوایل هفته آینده با جزایر پالائو و میکرونزی در اقیانوس آرام قراردادهای استراتژیک جدیدی امضا خواهد کرد.

بربنیاد گزارش رویترز، این قراردادها روزهای ۲۲ و ۲۳ می، با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و سورانجل ویپس جونیور، رییس جمهور پالائو، امضا خواهد شد.

جوزف یون تصریح کرده است: «در سفر سه روزه من به جزایر مارشال پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و امیدواریم در هفته‌های آینده توافق‌نامه‌ای را با جزایر مارشال امضا کنیم.»

این توافق‌ها بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای تقویت حمایت از کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام برای مقابله با چین است.

واشنگتن برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ با این سه ایالت جزیره‌ای به توافق‌هایی که به‌عنوان پیمان انجمن آزاد (COFA) شناخته می‌شود دست یافت که بر اساس آن، مسوولیت دفاع از آن‌ها را حفظ کرده و کمک‌های اقتصادی ارایه می‌کند و در مقابل آن، دسترسی انحصاری به بخش‌های استراتژیک عظیم اقیانوس آرام دارد.

امریکا از زمان حضورش در این اقیانوس تا کنون چندین بار بمب‌های هسته‌اش را آزمایش کرده است.

سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروه فعال کنترول تسلیحات، محیط‌ زیست و فعالان از دولت بایدن خواستند که رسماً از جزایر مارشال به دلیل تأثیر آزمایش‌های هسته‌ای گسترده ایالات متحده در آن‌جا عذرخواهی کرده و غرامت عادلانه پرداخت نماید.

ساکنان جزایر مارشال هنوز درگیر اثرات صحی و زیست محیطی ۶۷ آزمایش بمب هسته‌ای ایالات متحده از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟