امارات متحده عربی در شوک / آیا وقت پایان جنگ یمن فرا نرسیده است؟؟

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 126685

اماراتی ها صبح دوشنبه هفته گذشته به یکباره با صداهای مهیبی مواجه شدند که در تاریخ چند دهه ای تاسیس این کشور عرب حاشیه خلیج فارس بی نظیر بود؛ انفجارهای مهیبی که دقایقی بعد معلوم شد رزمندگان یمنی در پاسخ به جنایات حدود هفت ساله ارتش امارات در یمن و همراهی این کشور با ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی در کشتار مردم مظلوم یمن، اقدام کرده اند.

جنرال “یحیی سریع” سخنگوی نیروهای مسلح یمن ساعاتی پس از این عملیات با تایید آن اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن در عملیات “طوفان یمن” میدان های هوایی دبی و ابوظبی و نیز پالایشگاه مهم نفت “المصفح” متعلق به شرکت دولتی «ادنوک» را هدف قرار داده اند.

برخی رسانه های منطقه شمار موشک های بالستیک شلیک شده از سوی مبارزین یمنی به مراکز مهم امارات را ۱۰ فروند و تعداد پهپادها را نیز ۲۰ فروند اعلام کردند.

پلیس ابوظبی پس از گذشت ساعاتی از این عملیات با تائید آن مدعی شد که این حملات فقط منجر به انفجار تانکرهای سوخت در منطقه المصفح شده و سه کشته (یک پاکستانی و دو هندی) و شش زخمی برجای گذاشته است، ولی با انتشار تصاویر آتش سوزی ها مهیب در چند نقطه امارات مشخص شد که حمله موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی بسیار کوبنده و سهمگین بوده است.

دستاورد بزرگ نیروهای یمنی از حمله موشکی و پهپادی به امارات

عملیات رزمندگان یمنی به مراکز اقتصادی امارات دستاوردهای بزرگی به همراه داشته که به قسمتی از آنها پرداخته می شود:

فاصله هوایی محل شلیک موشک ها و اعزام پهپادهای تهاجمی به امارات یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر می باشد که این مساله نشان از قدرت عملیاتی و پیشرفت فناوری رزمندگان یمنی در بخش نظامی دارد.

 امارات چندین سال است که مجهز به پیشرفته ترین سامانه های پدافند هوایی غربی و شرقی است؛ به عبارت دیگر، هم آخرین تکنولوژی غربی را در اختیار دارد و هم روسیه سامانه پیشرفته «پانتسیر» را به امارات فروخته و در این کشور مستقر کرده است، اما هدف قرار گرفتن مراکز راهبردی امارات نشان داد که این سامانه ها نتوانسته اند عکس العملی در مقابل حملات کوبنده و دقیق رزمندگان یمنی از خود نشان بدهند.

این حمله پس از توقیف کشتی حامل سلاح امارات در هفته گذشته توسط رزمندگان یمنی نشان داد که صبر یمنی ها به سر آمده و به رغم هشدارهای پی درپی، سران امارات توجهی به این هشدارها نکرده اند، از این رو حمله پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی به چند هدف اقتصادی در امارات نشان داد که از این پس سران ابوظبی همچون سران سعودی باید منتظر موشک ها و پهپادهای یمنی ها باشند و یا دست از تجاوز برداشته و نیروهای خود را از یمن خارج کنند.

دقت هدف گیری پهپادها و موشک های یمنی نیز که دو فرودگاه ابوطبی و دبی به همراه منطقه صنعتی المصفح را هدف قرار داد حکایت از آن دارد که رزمندگان یمنی به رغم تحریم های همه جانبه توانسته اند به برتری موشکی و پهپادی در جنگ دست یابند.

اقدام کوبنده نیروهای یمنی تاثیر مثبتی بر روحیه رزمندگان این کشور در جبهه های زمینی داشته که نتایج آن در روزها و ماه های آینده مشخص خواهد شد.

از ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹) که مقامات امارات با رژیم صهیونیستی با دلالی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا سازش کردند، سران ابوظبی به همکاری نظامی با صهیونیست ها بسیار امیدوار شده بودند، اما حمله کوبنده رزمندگان یمنی نشان داد که دست خدا بالای دست همه است و دلخوشی سران امارات به صهیونیست ها نمی تواند آنها را از موشک ها و پهپادهای رزمندگان یمنی در امان نگاه دارد.

نگرانی صهیونیست ها از عملیات رزمندگان یمنی در امارات

حمله پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی به عمق مواضع امارات متحده عربی در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری به عنوان بخشی از ائتلاف متجاوز و جنایتکار علیه ملت مظلوم یمن، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی داشت.

پایگاه عبری زبان «نیوز وان» در گزارشی تحلیلی در این باره نوشت که با سقوط موشک‌ها در ابوظبی کابوسی که امارات متحده عربی از زمان ورود به جهنم یمن از آن نگران بود، تحقق پیدا کرد؛ حوثی‌ها (انصارالله) هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های خود را به سوی ابوظبی پایتخت امارات گسیل داشتند.

«امروز خط قرمز جنگ در یمن شکسته شده است؛ انصارالله موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را که سال هاست مواضعی را در جنوب عربستان مورد هدف قرار می‌داد، به سوی امارات گسیل و آن مواضع را هدف قرار داد».

به اعتقاد نویسنده این تحلیل تا قبل از این حمله، یمنی ها با تهاجم به عربستان سعودی و امتناع از هدف قرار دادن امارات، به دنبال آن بودند تا این شیخ نشین را مجاب به خروج از ائتلاف با سعودی کنند، ائتلافی که در سال ۲۰۱۵ برای جنگ در یمن شکل گرفته بود.

به اعتراف نیوز وان این ائتلاف تا به امروز موفق نشده است، حوثی‌ها را از صنعاء پایتخت یمن بیرون کنند.

به اعتقاد “یارون فریدمن” تحلیل‌گر این رسانه عبری زبان، حمله اخیر رزمندگان یمنی به ابوظبی و دبی بازتاب‌های ویژه خود را بر اسرائیل هم خواهد گذارد، زیرا از یک سال پیش اسرائیل و امارات منافع اقتصادی و راهبردی مختلفی با یکدیگر پیدا کرده‌اند.

نویسنده این تحلیل اعتراف کرد که حمله موشکی و پهپادی یمنی ها به امارات به این معنی است که اگر یمنی‌ها در سال‌های آتی تصمیم بگیرند هوایپماهای بدون سرنشین و موشک‌های خود را به سوی ایلات (در فلسطین اشغالی) شلیک کننده، این کار را به راحتی انجام داده و اسلام را بر ما پیروز خواهند کرد.

پایگاه «یانت» متعلق به روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز این حادثه را بی سابقه توصیف کرده و نوشت که «اگر واقعا این یک اقدام از سوی حوثی (انصارالله) باشد، اقدامی خارق العاده صورت گرفته است؛ مواضع اماراتی ها در یمن در سال های اخیر بارها توسط حوثی‌ها (انصارالله) هدف قرار گرفته و این اقدامات به انتقام حضور امارات در جنگ یمن است که به رهبری عربستان در این کشور انجام می‌شود.

عملیات یمنی ها علیه امارات در واکنش به افزایش حملات ابوظبی و ادامه محاصره شهرهای یمن که تحت کنترل حوثی‌ها (انصارالله) است، صورت می‌ گیرد.

وبسایت شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در تبیین علت این اقدام رزمندگان یمنی با یدیعوت آحارانوت هم نظر بوده و تاکید دارد که اقدام حوثی‌ها (انصارالله) به دلیل دخالت امارات در جنگ یمن و همکاری این کشور با عربستان صورت گرفته، عربستانی که خود، پایتختش همچون دیگر زیر ساخت‌های راهبردی آن از تیررس حوثی‌ها (انصارالله) در امان نمانده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در برنامه‌ای تحلیلی به ارزیابی نهادهای نظامی اسرائیل از این تهاجم پرداخته و اعلام کرد، «نهادهای نظامی اسرائیل روزهای اخیر را سرگرم ارزیابی و بررسی حملات هوایی انجام گرفته توسط حوثی‌ها (انصارالله) علیه تاسیسات و مراکزی در دبی و ابوظبی پایتخت امارات هستند».

براساس ارزیابی کارشناسان نظامی اسرائیل این حمله باید با حدود ۱۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین انجام گرفته باشد، این هواپیماها انتحاری بوده و موشک‌هایی هم در کنار این پهپادها از سوی یمنی ها شلیک شده است.

«به احتمال قریب به یقین این موشک‌ها به شکلی کاملا دقیق و هماهنگ شده از داخل یمن شلیک شده‌اند و از جمله حملات بزرگ و گسترده محسوب می‌شوند که ما را به یاد حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ می‌اندازد».

دکتر “موران زاگا” محقق در امور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دانشگاه «حیفا» نیز در گفت وگویی در این رابطه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: امارات متحده عربی طی سال‌های اخیر دشمن‌های زیادی را برای خود تراشیده است، این کشور در یمن، لیبی و سوریه دخالت کرده و به دنبال تکرار این کار در لبنان است».

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز در گزارشی با اشاره به افزایش قابلیت تهاجمی جنبش انصارالله یمن نوشت: یمنی‌ها در حال حاضر می‌توانند به اهدافی در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری حمله کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، «زمانی که حوثی‌ها (انصارالله) کنترل صنعا پایتخت یمن را در سال ۲۰۱۴ در دست گرفتند، قابلیت‌های نظامی متعارفی نظیر تسلیحات سبک، راکت انداز و خمپاره انداز داشتند، اما امروز معادله تغییر کرده است».

عملیات طوفان یمن و تغییر معادلات

هرچند مقامات امارات در مقابل عملیات سنگین پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی سکوت اختیار کردند و فقط یک مقام اماراتی در این باره سخن گفت، اما مقامات انصارالله با تشریح این عملیات کوبنده و نتایج آن، این اقدام را شروعی از مرحله جدید دفاع از یمن دانستند.

«محمد البخیتی» عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن به فرودگاه‌های دبی و ابوظبی را نقطه شروع پاسخ خود در عمق خاک امارات دانست و گفت: ما به ابوظبی درباره ادامه تجاوز هشدار می‌دهیم و این عملیات تنها یک شروع در عمق خاک امارات بود.

البخیتی با تأکید بر لزوم خروج نظامیان متجاوز اماراتی از یمن افزود: سعودی ها، امارات را در یمن درگیر کردند و پس از مأیوس شدن از (پیروزی در) جنگ، بسیاری از استان‌ها را تحویل امارات دادند.

وی اضافه کرد: امارات درباره یمن اشتباه محاسباتی کرد و اکنون حقیقت توانایی ما برای اماراتی‌ها روشن شده است.

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله اضافه کرد: در عملیات طوفان یمن مکان‌های حساسی هدف قرار گرفت و ما اهداف حساس‌تری در امارات داریم. همه اهداف حساس این کشور در تیرس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار دارد و دایره حملات در امارات گسترش خواهد یافت و ما بانک اهداف نظامی را توسعه خواهیم داد.

«ضیف الله شامی» وزیر اطلاع رسانی «دولت نجات ملی» یمن نیز عملیات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح این کشور در عمق خاک امارات را اقدامی مشروع و قانونی دانست و تصریح کرد: حمله نیروهای مسلح یمن به امارات در چارچوب پاسخ قانونی و مشروع بوده و در واکنش به تشدید حملات و اقدامات نظامی مستمر امارات علیه مردم یمن صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که امارات در حالی دست به این حملات می‌زند که پیشتر به صورت رسمی اعلام کرده بود از یمن خارج شده است، ولی نه تنها نیروهایش را خارج نکرده، بلکه اقدام به تشدید حملات هوایی و افزایش توطئه‌هایش علیه یمن و مردم این کشور کرده است.

شامی ادامه داد: این عملیات مبارک در چارچوب اقدامی مشروع علیه کسانی است که مردم یمن را با حملات هوایی و زمینی هدف قرار می‌دهند و مناطق یمن را اشغال می‌کنند.

وی تاکید کرد: از جمله مهمترین پیام‌هایی این عملیات به امارات این است که مقامات ابوظبی باید بفهمند، تا زمانی که دست به حملات و کشتار در یمن می‌زند، همه چیز در امارات در تیررس ما بوده و معادلات تغییر کرده است و نه مردم یمن و نه نیروهای مسلح یمن دست بسته نخواهند بود.

برج شیشه ای خلیفه دبی هدف بعدی انصارالله

رسانه های وابسته به انصارالله یمن پس از عملیات موفق موشکی و پهپادی با انتشار پوستری، با صراحت تهدید به حمله به «برج خلیفه» در دبی نمودند، برجی که بلند ترین سازه ساخت بشر است و در این بندر قرار دارد و نماد اصلی این شهر و کشور امارات دانسته می شود.

دبی با سیاست های تساهل جهت جذب سرمایه که توسط شیخ “محمد بن راشد آل  مکتوم” اجرا شد، در ۳ دهه گذشته پذیرای هزاران میلیارد دلار سرمایه خارجی بوده و اگر نماد اصلی آن مورد اصابت قرار گیرد و امنیت آن خدشه دار شود، بدون تردید روند خروج سرمایه و تجار بین المللی از آن آغاز خواهد شد و خانواده آل مکتوم و به طور کلی امارات به شدت زیان خواهند دید.

شاید سران امارات نمی دانستند که از روز اول ورود آنها به جنگ یمن، به معنای شکست آنها قلمداد می شود، زیرا حدود ۹۰ درصد جمعیت امارات را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که برای معیشت و تجارت به این کشور آمده‌اند و هیچ انگیزه‌ای برای دخالت در این جنگ ندارند و مهم تر این که با ناامن شدن امارات برای سرمایه گذاری، هدف عربستان برای انتقال دفاتر منطقه ای شرکت های بین المللی از دبی به سعودی محقق می شود.

اماراتی‌ها در سال‌های گذشته توانسته اند رتبه ۱۳ جهانی را در جذب سرمایه گذاری خارجی کسب کنند و این کار باعث شده بود که غربی ها عنوان «بهشت اقتصادی غرب آسیا» را به امارات بدهند و قطعاً ادامه تنش بر این سرمایه گذاری تاثیر خواهد گذاشت و عنوان آن در صورت ادامه سیاست های ابوظبی در یمن، به جهنم تغییر خواهد کرد.

اقتصاد امارات به ویژه دبی به صنعت گردشگری وابسته است، اماراتی‌ها در سال ۲۰۲۰ به رغم شیوع «ویروس کرونا» دویست میلیارد درهم از صنعت گردشگری درآمد داشتند و ۷۵۰ هزار شغل آنها وابسته به این صنعت است، لذا هر تنشی موجب خواهد شد که «اقتصاد شنی» امارات فرو بریزد.

همچنین مقامات امارات در چند سال گذشته فریب ناتوی عربی ترامپ و ایجاد پیمان و اتحاد با صهیونیست‌ها را خوردند و اخیر یمنی ها باید آنها را از «هیپنوتیزم ترامپیسم – صهیونیسم» بیدار کند و مطمئن باشند که امنیت امارات با صهیونیست‌ها و ترامپ ها ساخته نمی شود.

نکته آخر اینکه امروز موازنه قوا به نفع ارتش و نیروهای مردمی یمن تغییر کرده و اماراتی‌ها و سعودی ها دیر یا زود باید خاک یمن را ترک کنند و اداره این کشور را به صاحبان و حاکمان اصلی آن یعنی مردم یمن بسپارند.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟