افول غرب و آغاز قطب‌بندی‌های جدید

  • انتشار: ۲۹ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 131834

شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پوتین در سفری به تهران‌ آمده است. این سفر چند روز پس از سفر بایدن به اسرائیل و عربستان صورت می‌گیرد.
پیامی که همزمانی این دو سفر به دنیا مخابره می‌کند، قطب‌بندی جدید در نظام بین‌الملل، افول غرب و فروپاشی نظام تک‌قطبی مستقر پس از پایان جنگ سرد در دنیا است.
وقتی در آستانه پایان جنگ سرد، آلن بلوم و نیتن تارکوف از فرانسیس فوکویاما می‌خواهند که در باره “افول غرب” در دانشگاه شیکاگو سخنرانی کند (زیرا از دیرگاهی شماری از اندیشمندان و فلاسفه در این دانشگاه در همین زمینه سخنرانی می‌کردند)، درخواست شان را می‌پذیرد اما اضافه می‌کند: “قرار نیست این سخنرانی در باره افول غرب باشد، در مورد پیروزی غرب است.” آن‌جا است که تیوری پایان تاریخ را مطرح می‌کند.
پیروزی غرب امروزه اما با تبدیل‌شدن چین به یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا، بازگشت روسیه به صحنه قدرت جهانی، جنگ اوکراین، شکست‌های پیهم آمریکا در افغانستان و خاورمیانه… دیگر امری مسلم نیست و حتا باعث گردیده که چهره‌های مانند تونی بلیر نخست وزیر پیشین بریتانیا نیز از افول غرب صحبت کنند.
دنیا آبستن نظم جدیدی است. سفر بایدن به خاورمیانه و سفر پوتین به تهران‌ نشان‌دهنده‌ی آن است که قدرت‌های جهانی با متحدان خود در حال چانه‌زنی بر سر این نظم در حال تکوین‌اند و دنیا دارد به طرف قطب‌بندی جدید می‌رود.

عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟