افغانستان در هفت دهه گذشته چه اقداماتی برای حمایت از فلسطین انجام داده است؟

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 86122

بر اساس شواهد تاریخی، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خود را از ملت مسلمان فلسطین اعلام داشتند.

در سال۱۳۲۷ خورشیدی مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در چند نقطه از پایتخت کشور از جمله در مرکز شهر (تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول) با جمع آوری کمک های نقدی، آن را به مجاهدین فلسطینی ارسال داشتند.

استاد شعاع، مرحوم مجددی، علامه بلخی، مولانا محمد عطاالله فیضانی و دیگر بزرگان افغانستان وقتی خبر اشغال فلسطین و جریان اولین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی را شنیدند، در حالی که در اوج مبارزات سیاسی شان در کابل بودند، مردم شیعه و سنی کابل و ولایات همجوار را به برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراض آمیز به مسجد پل خشتی فراخواندند و مسجد نامبرده را محل تجمع برای حمایت از مجاهدین فلسطینی قرار دادند.

سال ۱۳۴۹ خورشیدی حرکتی از بین جوانان و توده های اهل سنت به رهبری شهید عبدالرحیم نیازی تحت عنوان «سازمان جوانان مسلمان» و نیز اعتراضات علمای اهل سنت در مسجد پل خشتی به رهبری مولانا عطاالله فیضانی(ره) آغاز گردید.

در آغاز دهه پنجاه حضرت آیت اللّه العظمى واعظ شهید با گامى بلند و محکم حرکتی برای دفاع از نهضت های اسلامی از جمله فلسطین برداشت.

در ۲۵ میزان ۱۳۵۲ (برابر با ۲۱ رمضان ۱۳۹۳) چند تن از شخصیت های علمی افغانستان برای مجروحین و مجاهدین فلسطینی خون اهدا کردند. آنها همچنین نامه هایی برای سفارتخانه های مصر و عراق، رؤسای جمهور سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات ارسال کردند و در آن ضمن اظهار تنفر و انزجار نسبت به جنایات و تجاوزات صهیونیسم با ملت مظلوم فلسطین ابراز همدردی کردند.

علمای بزرگ و مطرح وقت افغانستان همچون حضرت آیت الله شهید میرعلی احمد عالم، علامه شهید سید عبدالحمید ناصر، علامه شهید سید محمد حسین مصباح و دیگر روحانیون افغانستان همواره در مورد فلسطین و اشغال بیت المقدس اعلام موضع کرده و جنایات رژیم اسرائیل را محکوم کردند.

در دهه پنجاه مولانا محمد عطاالله فیضانی(ره) از علمای اهل سنت در مباحث تحت عنوان: «نظریات مختلف کشف ضعف اسلام» در مورد اشغال بیت المقدس و هبستگی امت اسلامی جهت آگاهی بخشیدن اقشار مختلف جامعه تلاش نموده و سال ۱۳۵۴ این اثر در زندان توسط آن شهید بزرگوار تحریر یافته و سال ۱۳۵۸ در پشاور پاکستان به چاپ می رسد.

وزارت پست و تلگراف و تلفن افغانستان، به منظور حمایت از ملت فلسطین، در سال ۱۳۵۶ خورشیدی یک قطعه تمبر در حمایت از ملت مظلوم فلسطین منتشر کرد که علاوه بر حمایت معنوی بخشی از فروش این تمبر نیز به مردم فلسطین اختصاص داشت.

شعرا و ادیبان افغانستان در طول شش دهه گذشته همواره زبان گویایی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایان رژیم اسرائیل داشته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟