افغانستان در آستانه تبدیل به دور جدیدی از فعالیت‌های تروریستی/ گزارش واشنگتن‌پست

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 140133

روزنامه واشنگتن‌پست بر اساس اطلاعات فاش‌شده نهادهای امنیتی در چند ماه گذشته نوشته که افغانستان دوباره در آستانه تبدیل به میدان اصلی فعالیت‌ها و رقابت‌های تروریستی است. این روزنامه نوشته که افشای یک تحلیل و ارزیابی طبقه‌بندی‌شده پنتاگون، افغانستان را به عنوان یک منبع نگرانی امنیتی فزاینده به نمایش گذاشته و این کشور را تهدیدی تروریستی برای اروپا، آسیا و ایالات متحده عنوان کرده است.

به گزارش از روزنامه واشنگتن‌پست؛ بر اساس تجربه و تحلیل یک سری اسناد طبقه‌بندی شده توسط پنتاگون؛ در حالی که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور پرزیدنت بایدن هنوز دو سال نگذشته، این کشور به یک مرکز هماهنگی مهم برای گروه تروریستی داعش، که در پی برنامه‌ریزی توطئه‌ها و حملاتی علیه اهداف ایالات متحده و دنیای غرب در سراسر اروپا و آسیاست، تبدیل شده است- و این امر نگرانی‌های امنیتی فزآینده‌ای را در آمریکا به وجود آورده است.

یافته‌های اطلاعاتی آمریکا بر اساس نشت اطلاعاتی از یکی از پلتفرم‌های پیام‌رسانی که به دست واشنگتن‌پست رسیده، نشان از این دارد که در چند ماه گذشته تلاش‌هایی برای هدف قرار دادن سفارتخانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و البته مسابقات تابستان گذشته جام جهانی فوتبال در جریان بوده است.

طبق این ارزیابی که تاکنون رسانه‌ای نشده بود؛ مقامات پنتاگون تا ماه دسامبر از نه توطئه تروریستی برنامه‌ریزی شده توسط رهبران داعش در افغانستان اطلاع یافته بودند- و این تعداد تا ماه فوریه به ۱۵ مورد افزایش یافته بود.

در این ارزیابی که مهر فوق سری از سوی چندین دپارتمان وزارت دفاع را دریافت کرده، آمده: «داعش در حال توسعه یک مدل عملیات خارجی مقرون‌به‌صرفه است که طبق آن در عملیات خود بر منابع خارج از افغانستان و به خصوص عاملانی که در کشورهای هدف زندگی می‌کنند متکی خواهد بود. این مدل داعش را قادر می‌سازد تا بر موانع موجود از قبیل سرویس‌های امنیتی راحت‌تر غلبه کرده و زمان برخی از طرح‌های خود را را کاهش دهد و از این طریق فرصت‌های اختلال را به حداقل برساند».

ده‌ها سند بسیار محرمانه در فضای مجازی درز کرده که اطلاعات حساسی برای رهبران ارشد نظامی و اطلاعاتی می‌توانند داشته باشند. واشنگتن‌پست هم‌چنین در یک تحقیق انحصاری تعداد زیادی از اسناد محرمانه دیگر را هم بررسی کرده- که اکثر آن‌ها تاکنون افشا و علنی نشده‌اند.

اما این که چه کسی این اسناد را فاش کرده؛ موضوع مهمی است. جک تکسیرا یکی از اعضای جوان گارد ملی هوایی ماساچوست در تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته به افشای صدها صفحه اطلاعات محرمانه نظامی متهم شده است. واشنگتن‌پست گزارش می‌دهد فردی که اطلاعات را فاش کرده، اسنادی را با حلقه کوچکی از دوستان آنلاین خود در پلتفرم چت دیسکورد به اشتراک گذاشته است.

اسناد فاش‌شده البته در مورد اوکراین نیز مواردی را فاش کرده‌اند- که نشان‌دهنده نگرانی‌های عمیقی در مورد مسیر جنگ و ظرفیت کی‌یف برای انجام یک حمله موفق علیه نیروهای روسی است. طبق ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی؛ اسناد هم‌چنین فاش کرده‌اند که انجام مذاکراتی با هدف پایان دادن به درگیری در طول سال ۲۰۲۳ بعید به نظر می‌رسد.

یافته‌های افغانستان در این میان اهمیت بیشتری دارد و خبر از یک تهدید تروریستی پیچیده و در حال تکامل برای جهان می‌دهد. در واقع طبق این اسناد؛ داعش در حال تلاش‌های مداوم برای به دست آوردن تخصص‌های لازم برای ساخت سلاح‌های شیمیایی و انجام عملیات با هواپیماهای بدون سرنشین است و هم‌چنین نقشه‌ای را دنبال می‌کند که طبق آن حامیان این گروه با ربودن دیپلمات‌های عراقی در بلژیک یا فرانسه از آن‌ها برای آزادی ۴۰۰۰ ستیزه‌جوی زندانی داعش استفاده کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟