افغانستان برای پنجمین بار ناامن‌ترین کشور جهان شد

  • انتشار: ۱۲ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 132678

در جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح که از سوی انستیتوت اقتصاد و صلح منتشر شده، از میان ۱۶۳ کشور جهان، افغانستان به‌عنوان ناامن‌ترین کشور جهان شناخته شده است.

انستیتوت اقتصاد و صلح در ۲۰۲۲ با استفاده از ۲۳ عنصر غالبا به‌هم‌مرتبط نظیر تروریسم، جنگ‌های داخلی و بین‌المللی، مهاجرت، اعتراض‌‌های خشونت‌آمیز، صادرات و واردات اسلحه، بی‌ثباتی سیاسی و … در سه حوزه‌ به‌شمول امنیت و مصونیت اجتماعی، ادامه‌ی درگیری‌های داخلی و بین‌المللی و درجه نظامی‌سازی، شاخص‌های صلح را به روش کمی بررسی کرده است.

نتیجه‌ی این بررسی که سطح صلح در ۱۶۳ کشور و قلمرو مستقل را رده‌بندی و سروی کرده است، نشان می‌دهد که آرامش و صلح جهانی در سال ۲۰۲۰ با زوال ۰.۳ درصدی مواجه شده است. در چهارده سال گذشته، این بار یازدهم است که شاخص صلح و آرامش در سطح جهان کاهش را نشان می‌دهد.

سروی انستیتوت اقتصاد و صلح که ۹۹.۷ درصد جمعیت جهان را پوشش داده است، نشان می‌دهد که از مجموع ۱۶۳ کشور که سروی شده، ۹۰ کشور در داشتن آرامش پیشرفت داشته است، اما ۷۱ کشور دیگر نظر به سال‌های قبل، روند عقب‌گرد را طی می‌کند و فقط دو کشور هیچ تغییری نکرده است.

بر مبنای این گزارش آیسلند، کشور کوچکی در نقطه تقاطع اقیانوس اطلس شمالی و قطب شمال قرار دارد، از سال ۲۰۰۸ برای بار چهاردهم پیاپی عنوان آرام‌ترین و صلح‌‌آمیزترین کشور را به خود اختصاص داده است و کشورهای نیوزلند، ایرلند، دانمارک و استرالیا مقام دوم تا پنجم را کسب کرده‌اند.

براساس این گزارش، اروپا صلح‌آمیزترین منطقه‌ی جهان شناخته شده است؛ طوری که از میان ده کشور صلح‌آمیز جهان، هفت کشور آن در اروپا موقعیت دارد.

از آن‌سو افغانستان برای پنجمین سال پیاپی عنوان ناامن‌ترین کشور جهان را گرفته است و یمن، سوریه، روسیه و سودان جنوبی در مقام دوم تا پنجم از آخر به طرف اول فهرست قرار گرفته‌اند.

روسیه و اوکراین به‌دلیل درگیری‌های مداوم بیشترین وخامت اوضاع صلح را داشته‌اند. گینه، بورکینافاسو و هائیتی نیز به ترتیب پس از روسیه و اوکراین، اوضاع وخیم داشته‌اند.

هرچند که سطح کاهش شاخص صلح جهانی نظر به سال قبل فقط ۰.۳ درصد را نشان می‌دهد اما در مقایسه با سال ۲۰۰۸ که اولین گزارش انستیتوت اقتصاد و صلح نشر شد، زوال ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد و از مجموع ۲۳ شاخص ۱۵ شاخص کاهش در صلح و آرامش جهانی را نشان می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟