افغانستان، محور گفتگوی مکرون و امام علی رحمان

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 122429

امانویل مکرون رییس جمهور فرانسه با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکیستان در قصر الیزه در پاریس باهم روی موضوع افغانستان گفتگو کردند.

مکرون و امام علی رحمان در یک نشست خبری، اهداف این دیدار را توضیح دادند و دو طرف بر مبارزه مشترک با تهدیدهای افراط گرایی تاکید کردند.

رییس جمهور فرانسه گفت که تاجیکستان با افغانستان یک مرز مشترک طولانی دارد و “ما در رابطه به این کشور دغدغه‌های مشترکی داریم”.

مکرون اضافه کرد: “با رییس جمهوری تاجیکستان در مورد کمکی که فرانسه می تواند به این کشور برای تثبیت اوضاع در افغانستان بکند، صحبت خواهیم کرد.”

او به امام‌علی رحمان قول داد که در مقابله با عواقب قدرت‌گیری طالبان به دوشنبه کمک می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت:”نباید با گروه‌های تروریستی و ارزش هایی که ما از آنها دفاع می کنیم، به ویژه حرمت به حقوق زنان، سازش شود”.

فرانسه و تاجیکستان دو کشوری هستند که مخالفت شدید خود را با حکومت طالبان اعلام کرده و گفته اند که این حکومت همه شمول نیست و آنان، حکومت جدید کابل را به رسمیت نمی‌شناسند.

امام علی رحمان هم در این دیدار گفت تاجیکستان فرانسه را “شریک قابل اعتماد” در اروپا عنوان کرد.

او پیش از این گفته است که باور دارد که برای حل مسائل سیاسی و امنیتی این کشور، باید انتخابات برگزار شود و دولتی با مشارکت همه اقوام، به میان بیاید.

رییس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرده که در حکومت طالبان تاجیکان سهم ندارند و به همین خاطر هیچ گونه همکاری با آن نخواهد داشت.

به گفته او، تاسیس هر ‌گونه حکومت بدون در نظرداشت منافع همه اقوام افغانستان، پیامد‌های “فلاکت‌بار” خواهد داشت.

دیدار دو رییس جمهور در مورد افغانستان حالی صورت می‌گیرد که پیشتر رییس جمهور تاجیکستان از تجمع “گروه‌های تروریستی” در مرز جنوبی این کشور ابراز نگرانی کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟