افزایش ۶۴ درصدی خشونت‌ علیه خبرنگاران؛ «نی» خواستار حمایت جهان از خبرنگاران افغانستان شد

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 136981

به مناسبت «روز جهانی آزادی رسانه‌ها»، در حالی که مرکز خبرنگاران افغانستان از افزایش ۶۴ درصدی خشونت‌ علیه خبرنگاران در افغانستان خبر داده، نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت رسانه‌ها در کشور از سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌ که به تعهدات خود در حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان عمل کنند.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز چهارشنبه، ۱۳ ثور، به مناسبت «روز جهانی آزادی رسانه‌ها» از ادامه وضعیت فعلی رسانه‌های کشور به شدت ابراز نگرانی کرده‌است.

نی امروز با نشر اعلامیه‌ای گفته که نزدیک به دو سال می‌شود که آزادی رسانه‌ها به یک چالش جدی مبدل شده است.

به گفته این نهاد، ادامه وضعیت کنونی در افغانستان می‌تواند آزادی رسانه‌ها را شکننده‌تر کند.

این نهاد حامی رسانه‌های افغانستان از نهادهای بین‌المللی خواسته است که از رسانه‌ها و خبرنگاران کشور براساس تعهدات‌شان در دو دهه اخیر، حمایت کنند.

افزایش ۶۴ درصدی خشونت‌ علیه خبرنگاران
در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان هم با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه‌ها از افزایش تهدید و بازداشت‌های گسترده خبرنگاران شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، روز گذشته گفت که در جریان ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با دوره‌ مشابه در سال قبل، ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این آمار در آستانه‌ «روز جهانی آزادی رسانه‌ها» منتشر شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که از ماه می سال ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳‌، دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با حدود ۱۳۰ رویداد ثبت‌شده در جریان دوره یک‌ساله‌ قبل از آن (می ۲۰۲۱ الی می ۲۰۲۲)، حدود ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این مرکز با ابراز نگرانی از پیامد افزایش خشونت‌ها و نقض آزادی رسانه‌ها، به‌ویژه تهدید و ادامه‌ بازداشت خبرنگاران در کشور هشدار داد.

مرکز خبرنگاران توضیح داد که موارد ثبت‌شده در ۱۲ ماه اخیر، شامل جان‌باختن حسین نادری، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان و زخم‌برداشتن حداقل ۲۱ خبرنگار، شش مورد خشونت فیزیکی، ۱۱۵ مورد تهدید و ۷۰ مورد بازداشت خبرنگاران می‌شود که از آن جمله حداقل دو خبرنگار، مرتضی بهبودی و خیرالله پرهر همچنان در زندان طالبان هستند.

به‌گفته‌ مرکز خبرنگاران، به‌جز حمله‌ منتسب به گروه داعش در مزار شریف که باعث جان‌باختن نادری و زخم‌برداشتن دست‌کم ۱۹ خبرنگار دیگر شد، اکثریت رویدادهای دیگر از سوی اداره‌های طالبان یا افراد منسوب به این گروه صورت گرفته است.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را بر رسانه‌ها وضع کرده و پس از تسلط این گروه نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده و خبرنگاران زیادی کشور را ترک کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟