اعلام موجودیت جریان سیاسی «جمهوری‌خواهان» در بیرون از افغانستان

  • انتشار: ۴ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131948

جریان سیاسی جدیدی در بیرون از افغانستان موسوم به «جمهوری‌خواهان» به تازگی اعلام موجودیت کرده است.

این جریان سیاسی با نشر یک اعلامیه‌، گفته است که آنها بر بنیاد قانون اساسی، خواهان به میان آمدن یک نظام مردم سالار در افغانستان هستند که بربنیاد ارادۀ سیاسی تمام افغان‌ها ایجاد شود.

شاه محمود میاخیل، سخنگوی این جریان سیاسی و سرپرست وزارت دفاع نظام جمهوری پیشین در افغانستان در یک پیام ویدیویی گفته است: «ما باید مسئولیت ملی خود را در این مرحلۀ حساس ادا کنیم، بالاخره پس از رابطه با طرف‌ها، گروپ‌ها و اشخاص سیاسی به این نتیجه رسیدیم که یک جریان سیاسی و غیرنظامی را ایجاد کنیم.»

می‌گوید، آنها سه هدف دارند که شامل مردم سالاری در افغانستان، قانون اساسی که مردم سالاری را در افغانستان حاکم کند و فراهم کردن زمینۀ گفت‌وگوهای با مفهوم میان تمام جریان‌ها و گروپ‌ها می‌شود.

وی در حالی از قانون اساسی سخن می‌گوید که پیش از این طالبان گفته بودند، تا هنوز قانون اساسی نظام گذشته لغو نشده است، اما این جریان ادعا می‌کند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان قانون اساسی نقض شده و عملی نشده است.

در اعلامیه‌ای جریان جمهوری خواهان آمده است که مطابق به احکام قانون اساسی، زمینه برای یک حکومت جمهوری مردم سالار از راه انتخابات فراهم شود و پرچم ملی و تمام ارزش‌های ملی باید دوباره احیا شوند.

در اعلامیه این نیز گفته شده است که این جریان ملی بدون این که آسیبی به وحدت ملی و تمامیت ارضی برسد، راه را برای روابط در محور اقتصادی با جهان هموار کرده و یک آدرس سیاسی و حقوقی را برای تعامل دوستانۀ جهانیان و سازمان‌های بین المللی با افغانستان ایجاد می‌کند.

در این جریان بیشتر مقام های حکومت پیشین گرد هم جمع شده اند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان کشور را ترک کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟