اعلام آمادگی تعدادی از تاجران افغان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14846

به دلیل ایجاد تسهیلات از سوی ایران برای سرمایه گذاری در بندر چابهار، تعدادی تاجران افغانستانی برای سرمایه گذاری در این بندر اعلام آمادگی کردند.

مقامهای وزارت تجارت و صنایع می‎گویند که حدود 150 تاجر افغان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار آمادگی دارند.

مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت گفته است که اکنون مشکل بار اندازی کشتی های بزرگ نیز در این بندر حل شده است.

وی افزوده که بندر چابهار ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارد و فعلا 150 تاجر افغان برای سرمایه گذاری در این بندر اعلام آمادگی کرده اند.

قبلا از این گزارش شده بود که یکی از مشکلات سرمایه گذاران در بندر چابهار، نبود بستر برای لنگر اندازی کشتی های بزرگ بوده است.

بندر چابهار، در شهر جنوبی سیستان ایران در کنار دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری جهان را دارد و از مناطق مهم تجاری است. متن تفاهم‌نامه استفاده از بندر چابهار میان کشورهای افغانستان، ایران و هند چندی ماه قبل به امضا رسید.

این بندر برای کشورهای آسیای میانه محصور به خشکه از جمله افغانستان، برای تجارت از اهمیت بالای برخوردار است. همچنان ساخت این بندر می‌تواند وابستگی افغانستان به بندر کراچی پاکستان را کاهش دهد.

دولت پاکستان در پانزده سال گذشته همواره از بندر کراچی به عنوان ابزار فشار بالای افغانستان استفاده کرده است.

حکومت افغانستان از سالها به این طرف تلاش دارد تا با احداث بندر چابهار، اتکای این کشور به تجارت از راه پاکستان را نسب به گذشته کاهش دهد.

این در حالیست که اشرف غنی نیز در مراسمی به مناسبت روز جوانان گفته بود که افغانستان را دوباره با آسیای مرکزی وصل شده است و از برکت چابهار دیگر ما منحصر به خشکه نیستیم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟