اعلام آمادگی اردوغان برای عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان

  • انتشار: ۵ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123190

رئیس جمهور ترکیه، عادی سازی روابط آنکارا و ایروان را منوط به برقراری روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان دانست.

به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی خبری در جمهوری آذربایجان گفت: ارمنستان باید روابط خود را با جمهوری  آذربایجان اصلاح کند. ایروان اگر خواهان روابط بهتر با آنکارا است، ترکیه اقدامات ارمنستان برای ایجاد صلح پایدار در منطقه را متقابلاً پاسخ خواهد داد.

اردوغان طی سفر به جمهوری آذربایجان و دیدار با الهام علی اف، همتای آذربایجانی خود در یک کنفرانس خبری افزود: «اگر ارمنستان نسبت به جمهوری آذربایجان حسن نیت صادقانه نشان دهد، هیچ مانعی برای عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان وجود نخواهد داشت.»

اردوغان درباره روابط با ارمنستان گفت: شرایط برای صلح پایدار و پیشرفت به سمت عادی سازی «مساعدتر از همیشه» است.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز از ساخت یک کریدور کلیدی که خاک جمهوری آذربایجان را به منطقه نخجوان متصل می‌کند خبر داد و گفت: این کریدور کل جهان ترک را به یکدیگر وصل می‌کند.

اردوغان با اشاره به اهمیت این کریدور گفت: یک روز ما می‌توانیم به طورمستقیم از زنگزور به استانبول سفر کنیم و موقعیت منطقه را به عنوان یک مرکز ترانزیتی و لجستیک تقویت کنیم.

ترکیه و ارمنستان روابط دیپلماتیک خوبی با یکدیگر ندارند. روابط تیره و تار دو کشور به دلیل حمایت ترکیه از تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، بدتر شده است.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، درگیری در قره باغ بیش از ۶۵۰۰ قربانی به جا گذاشت و در نهایت با میانجیگری روسیه به پایان رسید. طی این جنگ، ایروان بخش‌هایی از اراضی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، به جمهوری  آذربایجان واگذار کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟