اعلامیه پایانی نشست تهران: جنگ راه حل نیست

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 116290

نشست بین‌الافغانی میان نمایندگان دولت و طالبان که به ابتکار وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار شده‌بود، با انتشار اعلامیه‌ای به کار خود پایان داده‌است. در بخشی از این اعلامیه آمده‌است که جنگ راه حل مساله افغانستان نیست و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح‌آمیز صورت گیرد.

نشست بین‌الافغانی تهران، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته با حضور هیات سیاسی طالبان به رهبری شیراحمد عباس ستانکزی و هیاتی از طرف دولت افغانستان برگزار شد.

در اعلامیه پایانی این نشست که توسط نعیم وردک؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر منتشر شده، آمده‌است که هر دو هیات از مساعی و حسن نیت ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان‌نوازی تهران ابراز امتنان می‌کنند.

طبق اعلامیه، هیات‌های دولت و طالبان با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ، به توافق رسیدند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و باید همهه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح‌آمیز توجیه گردد.

در این اعلامیه آمده‌است که گفتگوها در فضایی صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل به‌صورت مفصل و با صراحت مطرح شده‌است.

در اعلامیه پایانی نشست بین‌الافغانی تهران آمده‌است که هیات‌های دولت و طالبان تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیش‌تر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیک‌ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند».

در این اعلامیه آمده‌است که طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینه جدیدی برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.

دوطرف حملاتی را که خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها را هدف قرار داده، باعث تلفات ملکی می‌شود و همچنین تخریب تاسیسات عامه را به شدت تقبیح کرده، خواستار به سزا رساندن عاملان آن شده‌اند.

نشست بین‌الافغانی تهران در حالی برگزار شده‌است که مذاکرات دوحه تاکنون نتیجه نداده‌است.

از جانب دیگر جنگ و خشونت در کشور شدت یافته و طالبان بر ده‌ها ولسوالی مسلط شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟