اعتراف بولتون به شکست آمریکا در جنگ افغانستان

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 88504

کتاب جان بولتون به نام «اتاق حوادث» که در ۵۷۰ صفحه و ۱۵ فصل با وجود تلاش دونالد ترامپ برای جلوگیری از نشر آن منتشر شد، در افغانستان به بحث‌های داغ رسانه‌ای مبدل شده است.

جان بولتون، مشاور سابق اداره امنیت ملی آمریکا در این کتاب آمریکا را در جنگ افغانستان شکست خورده عنوان کرده و از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کشورش به شدت انتقاد کرده است.

بولتون در این کتاب گفته است: “ما در ساعت ۲ بعد از ظهر ۸ نوامبر ۲۰۱۸ با حضور مایک پنس، جیمز ماتیس، جوزف دانفورد و مایک پمپیئو به همراه چلی کوتز هاستل و خود من و عده‌ای دیگر در نشستی حاضر شدیم. پمپیئو شروع کننده نشست بود اما ترامپ سریعا مداخله کرده و گفت، ما داریم شکست می‌خوریم و آنها می‌دانند که دارند ما را شکست می‌دهند”.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز در این رابطه می نویسد: پمپیئو در نشستی در باره افغانستان تلاش کرد که وضعیت را برای ترامپ تشریح کند اما ترامپ در ادامه گفت: “راهبرد من به معنی آنچه که ژنرال‌هایم در سال ۲۰۱۷ مرا متقاعد کردند اشتباه بوده است. من آن چیزی را که می خواستم به آن نرسیدیم. ما همه چیز را از دست داده‌ایم و این یک شکست تمام عیار و تلف شدن و یک شرمساری است. من متنفرم از اینکه درباره این تلفات سخن بگویم”.

هنگامی که ژنرال ماتیس درباره تهدید داعش در افغانستان صحبت کرد ترامپ گفت: “بگذارید روسیه به آن بپردازد. ما هفت هزار مایل فاصله داریم اما همچنان هدف هستیم و آنها به سواحل ما خواهند آمد. این چیزی است که همه آنها می ‌گویند”.

بولتون در باره بخش “طالبان” این کتاب حتی در صفحه اجتماعی خود نوشته است: “ترامپ در مورد جنگ افغانستان  و مسائل دیگر  دارای یک فکر منظم، طرح مشخص و محاسبه دقیق و معنادار نیست. در تمام موارد در باره چگونگی مذاکره با طالبان و جنگ افغانستان یک چیز در مرکز توجه او قرار داشته است: انتخابات داخلی آمریکا. در واقع او بیشتر تلاش داشته تا پیش از انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا، تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان را حتی به صفر برساند”.

در بخشی دیگری از این کتاب بولتون آمده است: “وی بارها این را به ژنرال ها و مسئولان نظامی پیشنهاد کرده و از آنها پرسیده است که کدام راهبرد در مورد افغانستان مشخصا به نفع اوست؟ بر همین اساس، موضوع مذاکره با طالبان مطرح شده است. ترامپ از آنها خواسته است که به توافقی دست یابند که در چشم هواداران انتخاباتی او قابل پسند باشد. چون در واقع، برای او هیچ چیز دیگر اهمیت چندانی نداشته است و به همین دلیل می ‌گوید که با طالبان مذاکره می‌کند، اما اگر طالبان بخواهد برای منافع آمریکا خطری ایجاد کند، تمام افغانستان را با بمب هزار تکه خواهد کرد. وقتی ژنرالان نظامی برایش تشریح می کنند که این یک مساله بسیار پیچیده است، خُلق ترامپ تنگ می‌شود شروع می‌کند به پراکنده‌گویی و طرح سوال‌های مضحک و بی‌مورد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟