اشرف غنی پیروز میدان است یا شکست خورده؟؟

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122054
اشرف غنی

باور عمومی این است که اشرف غنی سقوط کرد، به آخرخط رسید و تاج و تختش برباد رفت. نه. هرگز چنین نیست. بلکه این افغانستان بود که کاملا برباد رفت واین کابل جان بود که آتش گرفت ودودش برآمد. اشرف غنی کاملا پیروز میدان است. او نیامده بود درافغانستان بماند وخودرا قربانی اهداف ومنافع ملی بسازد. او یک مسافری بیش نبود مسافری که نه تنها نگران خرج سفرش نبود؛بلکه خرج چندین نسلش را نیزبا خود برد. با جیب خالی آمده بود وبا چمدان های پراز دلاربرگشت. اوبه به خوبی ازابزارسیاست وقدرت برای رسیدن به منافعش استفاده کرد. برخلاف تفکررایج، قدرت برای اشرف غنی هرگز هدف نبود، هدف جمع آوری ثروت بود و به این هدف نیز نائل آمد. پس او شکست خورده نیست. او برخلاف زعمای گذشته درموقع به صدا درآمدن آژیرخطر مرگ نگفت: یا تخت یا تابوت.
و نگفت:
تا دامن کفن نکشم زیرپای خاک
باورمکن که دست زدامن بدارمت
بلکه بقای ارگ را به لقایش بخشید:
شکوه تاج سلطانی که بیم جان دراو درج است.
کلاه دلکش است اما به ترک سر نمی ارزد.
_
او برای رسیدن به منفعت وثروت به خوبی ازاخلاق قدرت بهره گرفت.افغانستان هیچ گاه رییس جمهوری تا این اندازه رئالیست وغیراخلاقی نداشته است.زیرااو قدرت ومنفعت هردو رایافت ولی قدرت را درخدمت اغراض و مطامع شخصی قرارداد. نگون بخت کسانی هستند که دردولت وی ازسیاست اخلاقی دفاع می کرد، غافل ازاین که معاونت درامرغیراخلاقی، غیراخلاقی است.
او می گفت: حساب می دهیم و حساب می گیریم. امابه رغم این سخن نه حساب گرفت ونه حساب داد.او نه تنهاذخیره های بانک را با خودبرد که سرمایه های مادی ومعنوی ملت را بر بادداد،کاروان علم را متوقف کرد، اردو را متلاشی کرد وهمه چیزرانابود وضرب در صفرنمود.

محمد عارف دولتشاهی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟