اشتباهات آمریکا در امور افغانستان!

  • انتشار: ۱۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 125880
آمریکا

باید قبول کنیم که در نیم قرن اخیر ایالات متحده بیشترین نقش را در تحولات افغانستان به عهده داشته است اما دستاوردهای این کشور نسبت به هزینه های آن به اعتراف بیشتر سناتوران آن کشور و همچنین اعتراف “سیگار” نهاد بازرس و نظارت بر کمکهای آمریکا در افغانستان، بسیار کم و ناچیز بوده است و می توان گفت آمریکا هیچ دستاوردی نداشته اند.
به قول سناتوران آمریکایی در پارلمان آن کشور نتیجه و برایند مصرف ملیاردها دلار پول آمریکا در افغانستان، حاکمیت یک قوم و سلطه آن بر سایر اقوام بوده است.
به باور من آمریکا در ۲۰ سال گذشته اسیر لابیهایی از عناصر پشتون بوده که اهداف قومی خود را در افغانستان دنبال می کرده اند. پشتونها با نفوذ در نهادهای تصمیم ساز آمریکا در مورد افغانستان از امکانات آن کشور در راستای اهداف فاشیستی و قومی خود در این کشور استفاده کرده اند. افرادی مانند زلمی خلیل زاد، اشرف غنی و جلالی و دهها چهره قومی دیگر، آمریکا را در افغانستان به بن بست رساندند.
اما آمریکا نیز به جای عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته خود در افغانستان، دوباره سیاستهایش بر همان پاشنه سابق می چرخد و افراد و عناصری را در قبال افغانستان بر می گزینند که متعلق به یک هویت قومی هستند.

احمدی رشاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟