اسکای نیوز: نارضایتی دختران افغانستان از محرومیت تحصیلی و احساس خیانت به آنها توسط طالبان

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1گوناگون
  • شناسه مطلب: 131542

نشست علمای طالبان هیچ تصمیمی درباره برگشت دختران به مکتب نگرفت. شبکه اسکای نیوز پس از این نشست به سراغ دختران دانش‌آموز در کابل رفته و از آنان درباره ادامه ممنوعیت آموزش پرسیده است.

این دختران از این که در باره آموزش‌شان تصمیم گرفته نشده، «احساس می کنند به آنان خیانت شده است».

الهه ۱۶ ساله که یک سال قبل مکتب می‌رفت، اکنون در خانه با خواهرش الهامه درس‌های مکتب را مشق می‌کند. او می‌گوید: «به مردم خواهم گفت که من بی‌سوادم، زیرا طالبان به من اجازه رفتن به مکتب نداد.»

طالبان در دومین روز سال جاری خورشیدی از اعلامیه خود مبنی بر بازگشایی مکاتب دوره ثانوی دختران عقب‌نشینی کرد و گفت تا زمانی که طرحی مطابق با قوانین اسلامی تنظیم نشود، مکاتب همچنان تعطیل خواهند ماند. از آن زمان تا کنون ۲۸۹ روز می‌گذرد و دختران افغانستان همچنان از رفتن به مکتب محروم‌اند.

الهه می‌گوید: «آن لحظه را به یاد دارم که طالبان مانع رفتن ما به مکتب شدند. لحظه بسیار بد و غم‌انگیزی بود.»

در اعلامیه پایانی نشست علمای طالبان نیز هیچ حرفی از برگشت دختران به مکاتب نیامده است. تنها یک اشتراک‌کننده از ولایت بامیان در روز اول این نشست خواستار برگشت دختران به مکاتب شد.

الهه ۱۶ ساله در واکنش به نشست علمای طالبان می‌گوید: «من به آنها اعتماد ندارم و هرگز هم نمی‌توانم اعتماد کنم، زیرا هر وعده‌ای که به مردم می‌دهند، زیر پا می‌گذارند.»

الهه می‌افزاید: «آنها گفتند که زنان در هر وزارتخانه‌ای می توانند کار کنند، اما این راست نیست. آنها همچنین گفتند که هر دختری می‌تواند به مکتب برود، اما این هم درست نیست. من واقعاً طالبان را درک نمی‌کنم.»

فاطمه عمید، معلم یکی از مکاتب ناحیه سوم شهر کابل می‌گوید که به او گفته شده تا به شاگردان دوره ابتدائیه بگوید که نمی‌توانند برای ادامه آموزش به دوره ثانوی بروند.

او می‌افزاید: «ما زنان ۲۰ سال پیش نیستیم. طالبان می‌خواهند با گفتن این که امروز مکاتب را باز می‌کنیم یا فردا و یک ماه بعد باز می‌کنیم، زنان را آرام کنند، اما در پایان روز هیچ اتفاقی نمی‌افتد. طالبان می‌خواهند تمام زنان افغانستان را فریب دهند.»

برخی زنان دیگر نیز به اسکای نیوز گفته اند از این که در نشست سه روزه طالبان چیزی در مورد تحصیل دختران نشنیده اند، ناامید، غمگین و عصبانی شده اند.

یکی از دختران دانشجو می‌گوید: «خیلی دردناک است که طالبان فقط با حقوق ما موافق نیستند.»

یک زن دیگر می‌افزاید: «من ۲۰ سال پیش طالبان را دیده بودم، این بار هم که می‌بینم، هیچ تفاوتی با ۲۰ سال پیش ندارند. در واقع حتی بدتر شده اند.»

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان به اسکای نیوز چیز دیگری می‌گوید. او از بازبودن مکاتب دخترانه حرف می‌زند و می‌گوید: «در حال حاضر میلیون‌ها دختر و پسر به مکتب و دانشگاه می‌روند و درهای مکاتب بسته نیست. تصمیمات این جلسه توسط علمای اسلام گرفته شده است نه حکومت طالبان. ما همچنان در حال بررسی سیاست آموزشی خود هستیم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟