اسلام و نوروز!

  • انتشار: ۲۸ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 128861

چه کسانی که با استناد به آموزه‌های اسلام، آیین نوروز را ممنوع و حرام می‌دانند و چه کسانی که از زبان پیشوایان دینی سخنانی در تأیید و تمجید آن جشن باستانی نقل می‌کنند؛ هر دو گروه صرفاً ذهنیات و توهمّات شخصی یا افکار قبیلوی و فرقه‌ای خود را به اسلام نسبت می‌دهند.
ادیان و اسلام آمده‌اند تا زندگی آدمیان را بر مدارِ توحید و ایمان و اخلاق و معنویت قرار دهند. آن دسته از آداب و سنت‌های پیشین که در تضاد و ستیز با این هدف و آرمان قرار داشتند، از جانب اسلام، منسوخ و ممنوع گردیدند و آن دسته از سنت‌های پیشین که به پیشبرد هدف مذکور کمک می‌کردند، مورد تأیید و تشویق قرار گرفتند.
اما آیین باستانی نوروز که نه در تقابل با توحید و ایمان و اخلاق و معنویت قرار دارد و نه به ترویج و تعمیقِ زندگی مؤمنانه و زیستِ رستگارانه کمک می‌کند؛ اسلام نه آن را منهی و ممنوع کرده و نه مورد تأیید و تشویق قرار داده است. هرکس این آیین باستانی و سنتِ کهن‌سال را گرامی بدارد، نه گناهی مرتکب شده است و نه ثوابی کمایی کرده است.
پیشاپیش سال نو خورشیدی و عید باستانی نوروز را به تمام دوستان گلم تبریک می‌گویم و برای عزیزانی که پارسال در جمع ما بودند و اینک در جمع ما نیستند؛ غفران و رضوان الهی استدعا دارم.

مسیح ارزگانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟