استولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان چالش برانگیز است

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 113907

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیرا  در یک نشست خبری پیش از آغاز نشست وزیران دفاع و خارجه کشورهای ناتو گفت که اوضاع امنیت افغانستان “بسیار دشوار و چالش برانگیز است.”

او افزود که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیرو های افغان باید مسؤولیت کامل آیندۀ شان را خودشان، برعهده گیرند.

استولتنبرگ در نشست خبری افزود که تصمیم خروج ناتو خطراتی را به‌همراه خواهد داشت، اما همچنین برای ماندن، “ما برای خود خطرات بیشتری را با نبردهای بیشتر، جنگ‌های بیشتر، تلفات بیشتر و حتی افزایش نیروها،” به میان می‌آوردیم.

او افزود: “بنابر این، ما تصمیم گرفتیم که مأموریت خود را (در افغانستان) تا چند هفته، به پایان برسانیم. من فکر می‌کنم که ما باید درک کنیم که هدف این نبود که برای همیشه در افغانستان بمانیم. “

او تأکید کرد که پیش از این نیز شمار نیروهای خارجی از ۱۰۰ هزار به ۱۰ هزار تن، کاهش یافت.

او در ادامه می‌گوید: “اما با پایان دادن به مأموریت نظامی خود، در حال افزایش پشتیبانی خود از افغانستان به روش‌های دیگر هستیم. نخست از همه، ما حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم تا به نهادهای امنیتی افغانستان مشوره و ظرفیت سازی دهیم .”

او بار دیگر تأکید کرد که ناتو بودجۀ نیروهای افغان را تأمین خواهد کرد و “اطمینان حاصل خواهد کرد که ما مقدار قابل توجهی پول به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص می‌دهیم.”

او می‌افزاید: ” ما قصد داریم آموزش‌های خارج از کشور را برای نیروهای امنیتی افغانستان ارائه دهیم و همچنین اکنون در حال کار بر روی چه‌گونه‌گی حفظ زیرساخت‌های حیاتی هستیم”.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟