استفاده نظامی آمریکا از موشکهای «ایلان ماسک»

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131329

ارتش آمریکا می‌خواهد از فضاپیماهای ایلان ماسک برای اعزام نیروی واکنش سریع استفاده کند.

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رساندن نیروهای نجات به یکی از سفارت‌های آمریکا در آفریقا که تحت محاصره است، تنها یکی از استفاده‌های نظامی موشک استارشیپ ایلان ماسک است.

یک گزارش داخلی نظامی که روز دوشنبه منتشر شد، با توافقنامه همکاری سال ۲۰۲۰ میان اسپیس‌ایکس و ستاد فرماندهی ترابری آمریکا (ترنسکام) مرتبط است، اما این چیزی در حد یک آرزو است، چرا که موشک‌های استارشیپ فاصله زیادی تا عملیاتی شدن دارند.

اینکه ترنسکام در اکتبر ۲۰۲۰ با اسپیس‌ایکس همکاری کرده بود، بر کسی پوشیده نبود، چرا که ارتش آمریکا در همان زمان این همکاری را اعلام کرد. به صورت رسمی، وزارت دفاع آمریکا می‌خواست به وسیله‌ای دست یابد که بتواند معادل باری که یک بوئینگ سی-۱۷ حمل می‌کند (حدود ۸۰ تن) یا یک تانک آبرامز (۵۵ تن) را در کمتر از یک ساعت به هرکجای کره زمین برساند.

یک ناوگان از استارشیپ‌های نظامی می‌تواند روشی جایگزین برای تحویل محموله‌های استراتژیک در اقیانوس آرام فراهم کند یا «مجموعه‌ای از پناهگاه‌ها، خودروها، تجهیزات ساخت‌وساز و دیگر ادوات» را در مدت کوتاهی به هر کجای زمین برساند.

سومین سناریو که «حمایت از سفارت» نام دارد، شامل «توانایی تحویل مستقیم سریع در میدان نبرد» از آمریکا به یک سفارت این کشور در آفریقاست که به صورت بالقوه شامل یک «نیروی واکنش سریع» می‌شود. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که «نمایش صرف» این توانایی، می‌تواند عوامل غیردولتی را از اقدامات تهاجمی علیه آمریکا باز دارد.

گرچه در این گزارش اشاره مستقیمی به آن نشده، اما به نظر می‌رسد منظور از سفارت در آفریقا، در واقع اشاره به حمله به سفارت آمریکا در لیبی در ۲۰۱۲ باشد که در آن یک سفیر و سه مامور امنیتی به قتل رسیدند. آن‌ها منتظر نیروی نجات بودند، اما کمکی از راه نرسید.

گرچه اسپیس‌ایکس هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده، اما سخنگوی ترنسکام به پایگاه خبری اینترسپت گفت که ارتش این کشور باور دارد می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ سال آینده به نیروی واکنش سریع دست یابد که با راکت اعزام شود.

استارشیپ هنوز در حال گذراندن مراحل آزمایشی خود است. نخستین فرود موفقیت‌آمیز یکی از نمونه‌های آن در ماه مه ۲۰۲۱ انجام شد، پس از چندین پرتاب آزمایشی که با انفجار همراه بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟