استراتژی انصارالله یمن در برابر فشارهای سیاسی و دیپلوماتیک

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 114680

درمقطع فعلی محور مقاومت به صورت عام و انصارالله به طور خاص زیر شدیدترین فشارهای سیاسی و دیپلماتیک از سوی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار دارند و هفته‌ای نیست که هیئتی به صورت آشکار یا محرمانه بین کشورهای منطقه در تردد نباشد و یا پیامی را برای رهبران انصارالله به صنعاء منتقل نکند. آنچه روشن است طرف مقابل پس از شکست در نبرد میدانی، اکنون همه توان خود را در عرصه سیاسی و نبرد دیپلوماتیک بسیج کرده تا بتواند یمنی‌ها را متوقف کند.

در چنین وضعیت، به نظر می رسد راهبرد رهبران انصارالله یمن این است که ضمن باز‎گذاشتن مسیرهای مذاکره و انجام گفت‌وگو با همه طرف‌ها و بیان دیدگاه‌ها، مواضع و شروط منطقی و روشن خود در سوی دیگر همزمان تمرکز خود را بر میدان قرار داده و سعی کنند تا با کسب دستاوردهای چشمگیر در این حوزه، طرف‌های مقابل را برای دادن امتیاز در مذاکره مجبور کنند. بر این مبنا به نظر می رسد نیروهای انصارالله در پشت دروازه‌های مأرب به طور موقت متوقف شده‌اند تا آمادگی‌ها از همه جهات به سطح و میزان قابل قبولی ارتقا یابد و از طرفی فرصت مناسب برای وارد کردن ضربه نهایی فراهم شود. لذا مطالعات نظری و میدانی نشان می دهد که همه نیروهای رزمی انصارالله آماده فرارسیدن ساعت صفر عملیات ورود به مأرب هستند و همگی از قبل برای جنگ شهری در محله‌های مأرب آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا هم فاتح شهر باشند و هم حافظ جان و مال مردم آن.

آن چه قابل رویت است، در این روزها تهاجم های میدانی و سخت علیه انصارالله کاهش یافته ولی در عوض فشارهای سیاسی و دیپلماتیک جایگزین آن شده است. به نظر می رسد سعودی ها و حامیان بین المللی عربستان، آن چه را نتوانستند در میدان کسب کنند، امروز می‌خواهند از طریق مذاکره به دست بیاورند. بر این اساس می‌توان ادعا کرد اهمیت این روزها از نظر سرنوشت‌ساز بودن دست کمی از روزهای سخت و نفس‌گیر جنگ در میدان ندارد و اگر یمنی‌ها بتوانند در این مرحله نیز با مقاومت و هوشمندی خود سربلند بیرون بیایند تا حد زیادی به پیروزی نهایی نزدیک شده‌ اند.

دکتر عبداللطبف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟