ادامه تلاش امریکا برای انتقال کارمندان محلی نیروهای امریکایی در افغانستان

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 114425

در حالی که پس از آغاز برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان نگرانی‌ها درباره امنیت جانی کارمندان محلی نیروهای امریکایی در افغانستان بالا گرفته، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه این کشور گفته‌است که تمام گزینه‌های ممکن برای اعطای ویزا و انتقال کارمندان محلی نیروهای امریکایی در افغانستان تحت بررسی قرار دارد.

وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه، ۱۷ جوزا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفت که دو گزینه درخواست از کنگره برای افزایش تعداد ویزا و صدور ویزای بشردوستانه با امکان پناهندگی برای افراد در معرض خطر فوری در افغانستان وجود دارد.

همزمان، شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده که قانون‌گذاران امریکایی از کندی روند بررسی پرونده‌های مترجمان افغان ناراحت‌ اند. به گفته قانون‌گذاران، در صورتی که پرونده مترجمان افغان پیش از تکمیل روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ۱۱ سپتامبر سال روان میلادی تکمیل نشود، امکان دارد ۱۸ هزار مترجم افغان قربانی حملات انتقام‌جویانه طالبان شوند.

سی‌ان‌ان گفته‌است که قانون‌گذاران امریکایی از وزیر خارجه این کشور درباره امکان خارج‌کردن هزاران مترجم افغان که منتظر ویزای ویژه مهاجرت (اس‌آی‌وی) هستند و انتقال آن‌ها به کشور سوم تا زمان صدور ویزای امریکا نیز پرسیده‌اند؛ اما پاسخ وزیر خارجه امریکا در این زمینه صریح و روشن نبوده‌است.

مایک مک‌کال؛ عضو کنگره امریکا و جمهوری‌خواه ارشد در کمیته امور خارجی، از دولت بایدن خواسته که هر شهروند افغانی را که به مرحله معین دریافت ویزای ویژه مهاجرت رسیده است، به کشور سوم انتقال دهد تا منتظر تایید ویزای امریکا باشد.

او به آنتونی بلینکن گفته‌است: «آقای وزیر خارجه، وقت زیادی نداریم و طالبان در حال پیش‌روی اند. به همین دلیل من از این دولت می‌خواهم که هر فردی که بررسی‌های امنیتی را طی کرده و به مرحله معین رسیده به کشور سوم انتقال دهد تا پیش از خروج نظامیان امریکا روند صدور ویزایش تمام شود. زمان وعده و وعید‌های واهی تمام شده‌است.»

مک‌کال بعد از این جلسه نیز گفته که از کندی اقدام‌های وزارت خارجه سرخورده شده‌است. به گفته او پنتاگون گزینه خروج مترجمان افغان را که با پذیرش خطرات جانی به نظامیان امریکایی کمک کردند، بررسی می‌کند.

با این حال، امریکا تعهد کرده‌است که ماهانه هزار ویزای مهاجرت برای این مترجمان صادر کند و این در حالی است که تعداد این افراد به حدود ۱۸ هزار نفر می‌رسد و تا زمان تکمیل روند خروج نیروهای خارجی هم زمان زیادی نمانده‌است.

از سوی دیگر، طالبان گفته‌اند که «باید هیچ‌کسی از کشور فرار نکند، این گروه با آن‌ها (ترجمان‌ها) کار ندارد.»

جنگجویان طالبان روز (دوشنبه، ۱۷ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته‌اند که در «دوره‌ بیست ساله اشغال»، شمار زیادی از افغان‌ها «فریب» خوردند و در پهلوی نیروهای خارجی به حیث ترجمان و محافظ کار کردند؛ اما اکنون که نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، «این افغان‌ها هم که در مورد جان خود ترس دارند، می‌خواهند از کشور فرار کنند».

طالبان خطاب به ترجمان‌ها و همکاران افغان نیروهای خارجی گفته‌اند: «به همه‌ این افراد از سوی امارت اسلامی خبر داده می‌شود که باید با ابراز پشیمانی بر گذشته‌‌شان، در آینده چنین راهی را اختیار نکنند که خیانت با اسلام و کشور دانسته می‌شود.»

این گروه تاکید کرده‌است که باید هیچ‌کسی از کشور فرار نکند، طالبان با آن‌ها (ترجمان‌ها) کار ندارد؛ بلکه دعوت می‌دهد که به زندگی عادی‌شان برگردند و اگر در رشته‌ای تخصص دارند به کشور خود خدمت نمایند. طالبان گفته‌اند که «از طرف ما تهدیدی به آن‌ها متوجه نیست».

با این حال، ترجمانان افغان گفته‌اند که به وعده‌های طالبان باورد ندارند؛ زیرا این گروه چند شاخه است و پیرو یک دستور نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟