ادامه‌ی ممنوعیت کار زنان توسط طالبان؛ بخش زنان سازمان ملل: با تیم‌های مردانه کار نخواهیم کرد

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 139590

بخش زنان سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که این نهاد بیشتر از دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان تحت تأثیر فرمان ممنوعیت کار زنان قرار گرفته است، اما حاضر نیست با تیم‌های مردانه کار کند.

این سازمان امروز (دوشنبه، ۱ جوزا) با نشر بیانیه‎ای گفته است که در هیچ کجای دنیا، به‌جز افغانستان مأموریت سازمان ملل به چالش کشیده نشده و تحت تأثیر قرار نگرفته است.

بخش زنان سازمان ملل متحد، موسوم به زنان سازمان ملل منع کار زنان برای دفاتر این سازمان را آخرین تجاوز به حقوق زنان خوانده و گفته است که این ممنوعیت «ارزش‌هایی که ما بر آن باور داریم و جامعه‌ی بین‌المللی براساس آن‌ها بنا شده را نقض می‌کند.»

به‌گفته‌ی این نهاد، ممنوعیت اخیر طالبان اوج احکام و رفتارهایی است که هدفش حذف سیستماتیک زنان و دختران افغانستان از زندگی اجتماعی است.

بخش زنان سازمان ملل علاوه کرده است که ۷۰ درصد کارکنان این بخش و پنج درصد کارکنان تمام دفاتر سازمان ملل را زنان تشکیل می‌دهند.

در بیانیه‌ی زنان سازمان ملل آمده است: «زنان سازمان ملل به‌طور منحصر به فردی تحت تأثیر این محدودیت‌ها که زنان را هدف قرار می‌دهد، قرار گرفته است. اما ما با تیم‌های مردانه کار نخواهیم کرد. ما از رویکرد اصولی خود در کار با زنان، برای زنان دست نخواهیم کشید.»

این نهاد اضافه کرده است که هر کاری انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که ارائه‌ی کمک‌ها بر زندگی زنان و دختران مؤثر است.

بخش زنان سازمان ملل در اخیر گفته است: «مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان فقط حقوق زنان و دختران افغانستانی نیست. این مبارزه برای حقوق تک تک زنانی در سراسر جهان است که صرفا به‌خاطر زن بودن مورد ظلم قرار گرفته یا ساکت شده‌اند.»

پس از حاکمیت طالبان زنان و دختران از حقوق ابتدایی‌شان محروم شده‌اند. در حال حاضر دختران و زنان اجازه‌ی آموزش، تحصیل و کار را ندارند.

با آن‌که طالبان بارها گفته‌اند که این ممنوعیت‌ها موقتی است، اما روشن نیست که چه وقت برداشته می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟