اخراج ۱۸ هزار پناهجوی افغان از ترکیه طی ۶ ماهه اخیر

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 131304

ترکیه در شش ماه گذشته، ۱۸ هزار پناهجوی افغان را به افغانستان بازگرداند!

سازمان بین‌المللی مهاجرت «آی‌اوام» (IOM) اعلام کرد، از جنوری ۲۰۲۲ تاکنون، برای اخراج پناهجویان افغانستانی از ترکیه ۷۹ پرواز چارتر به مقصد کابل انجام شده است و بیش از ۱۸هزار پناهجو از این کشور به افغانستان بازگردانده شده‌اند و ترکیه علی‌رغم هشدار سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در مورد وضعیت وخیم انسانی در افغانستان و نقض حقوق بشر در حکومت طالبان، همچنان به اخراج اجباری مهاجران افغانستانی ادامه می‌دهد.

بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت، طی چهار ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان، نزدیک به ۸۴۰ هزار شهروند افغانستان، بدون مدارک قانونی، از مرزهای بین‌المللی عبور کرده‌اند. سازمان بین‌المللی مهاجرت این رقم را دو برابر آمار مشابه تا پیش از سقوط افغانستان اعلام کرد.

در این سیل عظیم مهاجرت، ترکیه یکی از مقاصد ترانزیتی است که شهروندان افغانستانی به قصد مهاجرت به اروپا به آنجا می‌روند. به گزارش آی‌اوام، در سال ۲۰۲۱، دست‌کم ۲۳ هزار پناهجوی افغانستانی در ترکیه برای پناهندگی به آلمان درخواست داده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، ۲۶ جوزا، در گزارشی اعلام کرد که ترکیه با ۳.۸ میلیون نفر مهاجر، میزبان بیشتر جمعیت پناهجویان در جهان است که بیشتر این پناهجویان شهروندان افغانستان، عراق و سوریه‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟