احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاهی در ووهان بعید است!

  • انتشار: ۲۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 106510

به نقل از بی بی سی، کارشناسان بین المللی سازمان جهانی بهداشت فرضیه اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین شیوع پیدا کرده است را رد کردند.

«پیتر بن امبارک» رئیس هیئت اعزامی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در سخنانی گفت: بعید است این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان شیوع پیدا کرده باشد.

او البته اعلام کرد نیاز است تا تحقیقات بیشتری برای تعیین منبع این ویروس انجام پذیرد. همچنین یکی از کارشناسان این سازمان گفت این تحقیقات می‌تواند از هم اکنون بر جنوب شرقی آسیا متمرکز شود.

پیتر بن امبارک گفت این گروه، تحقیقات علمی را درباره چهار سناریوی اصلی مربوط به چگونگی انتقال کروناویروس سندرم حاد تنفسی – ۲، عامل بیماری کووید – ۱۹، به انسان‌ها انجام داده است.

بنا به گفته‌های وی، نخستین سناریو آن است که یک شخص از طریق تماس مستقیم با گونه‌های میزبان، خفاش نعل اسبی، در معرض ویروس سندرم حاد تنفسی – ۲ قرار گرفته است. این ویروس پیش از آنکه جمعیت زیادی را در شهر ووهان چین آلوده کند احتمالا مدتی در بین انسان‌ها در حال انتشار بوده است.

سناریوی دوم که محتمل‌ترین سناریو است شامل انتقال به انسان از طریق گونه‌های واسطه‌ای است که همچنان ناشناخته است. لیانگ وانیان کارشناس کمیسیون سلامت ملی چین اعلام کرد پنگولین‌ها عامل احتمالی انتقال این بیماری بوده اند، اما دیگر حیوانات از جمله راسو و حتی گربه‌ها نیز ممکن است عامل انتقال باشند.

احتمال سوم آن است که کووید – ۱۹ در چارچوب سناریو‌های اول یا دوم شکل گرفته است و سپس از طریق محصولات زنجیره سرد منتقل شده است. کارشناسان چینی بعد‌ها کووید – ۱۹ را به مواد غذایی منجمد وارداتی نسبت دادند و این احتمال را مطرح کردند که ممکن است این مسئله موجب شیوع کرونا در ووهان شده باشد.

آخرین سناریو آنکه سندرم حاد تنفسی – ۲ از موسسه ویروس شناسی ووهان انتشار پیدا کرده است. بن امبارک با رد این احتمال می‌گوید این مسئله موضوع تحقیقات بعدی نخواهد بود.

کارشناسان می‌گویند اگرچه بعید است پیش از دسامبر سال ۲۰۱۹ این ویروس در ووهان یا دیگر مناطق چین شیوع پیدا کرده باشد، این احتمال را رد نمی‌کنند که در دیگر مناطق این ویروس گسترش پیدا کرده باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟