احتمال شرکت وزیر خارجه طالبان در نشست دوحه «وجود دارد»

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 136721

منابع رسانه‌ای از احتمال شرکت امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان در نشست دو روزه دوحه خبر داده اند. این در حالی است که پیش‌تر سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده بود که نماینده طالبان به این نشست دعوت نشده است.

منابع، امروز دوشنبه، ۱۱ ثور، گزارش داده‌اند که امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان احتمالا در نشست دو روزه به میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه شرکت می‌کند.

منابع افزوده‌اند که بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان آقای متقی را به این نشست دعوت کرده است.

مشخص نیست که در نشستی که به میزبانی سازمان ملل در یک کشور دیگر برگزار می‌شود چگونه وزیر خارجه پاکستان قادر به دعوت از همتای طالب خود است.

این در حالی است که پیش‌تر، سازمان ملل متحد گفته بود که از طالبان در این نشست دعوت نشده است.

این نشست از امروز، به مدت دو روز پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه پیش‌تر به نقل از دیپلمات‌های خارجی گزارش داده بود که نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین المللی در دوحه حضور خواهند داشت؛ اما سازمان ملل از طالبان به این نشست دعوت نکرده است.

این در حالی است که سازمان ملل در مورد اشتراک کنندگان، دستور کار نشست و حتی محل برگزاری آن اطلاعات چندانی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

فعالان زن افغانستان پیش‌تر در نامه‌ای به سازمان ملل و شرکت‌کننده‌های نشست دوحه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با طالبان را رد کرده و گفتند که نگران نشست دوحه پشت درهای بسته اند.

در این نامه تاکید شده: «طالبان اصلاح‌طلب نیستند. ما هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با طالبان را رد و محکوم می‌کنیم.»

همزمان گروه‌های فعالان حقوق زنان روز گذشته در چندین شهر اروپایی تظاهراتی را در اعتراض به احتمال گفتگو درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان در دوحه برگزار کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟