احتمال بازداشت پوتین در صورت شرکت در نشست «بریکس» در افریقای جنوبی

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 136897

مقامات دولتی افریقای جنوبی تلاش دارند ولادیمیر پوتین را قانع کنند که در اجلاس مهم سران اعضای بلوک «بریکس» در ماه اوت در افریقای جنوبی به دلیل احتمال دستگیر شدن بر مبنای حکم بازداشت صادر شده از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی برای او، شرکت نکند.

به نقل از رسانه‌های خارجی، افریقای جنوبی از اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی بوده و به همین دلیل ملزم به اجرای حکم بازداشتی که از سوی این دادگاه علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر مبنای اتهام ادعایی دست داشتن در ربایش غیرقانونی کودکان اوکراینی صادر شده، است.

بر اساس گزارش نشریه ساندی تایمز افریقای جنوبی، مقام‌های این کشور تلاش می‌کنند پوتین را برای شرکت از راه دور و از طریق ویدیو کنفرانس در اجلاس سران بلوک بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی) در شهر کیپ تاون قانع کرده تا جلوی بروز یک فاجعه دیپلماتیک را بگیرند.

یک مقام دولت افریقای جنوبی بیان داشت: «ما گزینه‌ای برای اجتناب از دستگیر کردن پوتین نداریم. اگر او وارد این کشور شود، مجبور به دستگیر کردنش خواهیم شد.»

پیش از این نشریه مسکو تایمز گزارش کرده بود، مقام‌های کرملین در پشت صحنه از بابت اینکه کشورهای متحد روسیه ممکن است بر ضد خواست روسیه اقدام به دستگیر کردن پوتین مطابق با حکم بازداشت صادر شده از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی کنند، اظهار نگرانی کرده‌اند.

در همین حال، روزنامه ساندی تایمز نوشت، کرملین هنوز به صورت واضح درباره برنامه‌های پوتین برای شرکت در اجلاس بریکس صحبتی نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟