احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به کشورهای آسیای میانه

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 112524

یک رسانه آمریکایی در گزارشی از احتمال انتقال نیروهای آمریکایی از افغانستان به مرزهای روسیه خبر داد.

روزنامه Wall Street Journal به نقل از منابعی در یک گزارش می‌نویسد که ایالات متحده ممکن است نیروهای خود را از افغانستان به کشورهای آسیای میانه –  ازبکستان یا تاجیکستان – منتقل کند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: البته حضور نظامی روسیه و افزایش نفوذ چین در منطقه برنامه ها را برای هرگونه استقرار نیروهای ایالات متحده در آسیای میانه پیچیده می کند.

این نشریه خاطرنشان می کند که واشنگتن برای تأمین پشتیبانی از کابل و بازدارندگی شبه نظامیان گروه طالبان ، برای استقرار نه تنها پرسنل نظامی ، بلکه به هواپیماهای بدون سرنشین، بمب افکن و توپخانه نیز به پایگاه نیاز دارد.

به گفته نمایندگان دولت ایالات متحده و پنتاگون، کشورهای همسایه آسیای میانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشتی های منفرد نیروی دریایی به عنوان مکان های احتمالی برای استقرار نیروها در آینده در نظر گرفته شده اند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و گفته می شود که وی در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟