اجلاس چهارجانبه تهران و تمرکز بر  فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبانه به افغانستان

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: اخبار مهاجرین
  • شناسه مطلب: 134882

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور (وزارت داخله) ایران پیرامون جزئیات هشتمین نشست چهارجانبه راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی به میزبانی ایران اظهار داشت: از مهم ترین اهداف این نشست می توان به حمایت از بازگشت داوطلبانه افغانستانی ها به افغانستان‏‏, بحث ادغام مجدد و پایدار مهاجران در افغانستان و نهایتا کمک به کشورهای میزبان برای مساعدت و فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبان به افغانستان اشاره کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته رضادوست قرار بر این شد تا افغانستان مقدمات و شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغانستانی به افغانستان را فراهم کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران افزود: مهم ترین مولفه های آماده سازی, امکان اسکان, امکان معیشت با ثبات, آموزش و تحصیل و امکان بهره مندی خدمات بهداشتی و درمانی از جمله موارد دیگر این نشست بود و طرف افغانستانی قول داد با کمک کمیساریای سازمان ملل متحد این اقدامات مقدماتی برای بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی از ایران و پاکستان به افغانستان فراهم شود.

به گفته رضادوست جمهوری اسلامی ایران هم از گذشته تلاش کرده مهمانان افغانستانی به توامندی در دانش و مهارت برسند تا بتوانند در آبادانی کشور خود کمک کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران همچنین گفت: این قول به طرف افغانستانی داده شد تا مهاجران داوطلب بازگشت به افغانستان شناسایی شوند و در یک برنامه زمانبندی تمهیدات لازم برای بازگشت آنان فراهم شود.

به گفته رضادوست, مدیرکل منطقه ای سازمان ملل متحد در امور مهاجرت نیز از این طرح استقابل کرد و قرار شد این طرح به زودی از سمت طرف افغانستانی مطرح شود و برنامه های اجرایی این طرح بزودی در دستور کار قرار گیرد تا مهاجران افغانستانی به وطن خود هدایت شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟