اجلاس رهبران طالبان در قندهار/ترافیک دیپلمات ها در کابل

  • انتشار: ۶ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 129006

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در افغانستان هم پس از وزیر خارجه چین به کابل سفر کرده است.

اینکه وزیر خارجه چین در اجلاس کشورهای اسلامی در اسلام آباد چه می‌کرده، در جای خود پرسش مهمی است، اما در کنار آن، اینکه برخی منابع از سفر نماینده سازمان ملل و‌نماینده اتحادیه اروپا به کابل خبر داده اند نیز حائز اهمیت است.

این ترافیک دیپلماتیک بین المللی در کابل، قطعا بی ارتباط با جلسه رهبران طالبان در قندهار نیست.

از محتوا و نتایج مذاکرات طالبان در قندهار، چیزی منتشر نشده، اما یقینا رهبران طالبان علاوه بر اینکه به دنبال حل اختلافات عمیق داخلی خود هستند، به دنبال حل مشکلات بیرونی خود به ویژه در مسیر کسب مشروعیت نیز هستند.

محتمل ترین گزینه در تحلیل چرایی همزمانی سفر مقامات مختلف به کابل با پایان گفتگوهای رهبران طالبان اینست که فکر کنیم خارجی ها آمده اند از نتایج گفتگوهای قندهار مطلع شوند و بر اساس آن ، تصمیمات بعدی خود را اتخاذ نمایند.

اینکه طالبان چه تصمیماتی در قندهار گرفته اند، قطعا بر نوع نگاه جهان بر آنها تاثیر زیادی خواهد داشت.

طالبان نمی‌توانند موج گسترده نارضایتی داخلی را از چشم جهانیان پنهان کنند و وضع محدودیت های گسترده نسبت به شهروندان را توجیه نمایند.

همچنین دنیا عمیقا نگران توسعه فعالیت گروههای تروریستی در خاک افغانستان و در نتیجه سرایت ناامنی به خارج از مرزهای کشور است.
همچنین با اینکه ممکن است مشارکت عمومی مردم افغانستان در ساختار قدرت (حکومت همه شمول)، دغدغه سیاست مداران کشورها نباشد، اما دغدغه مردم دنیا هست و این دغدغه، فشار افکار عمومی بر سیاستمداران را افزایش داده است.
افزایش روز افزون مهاجرت هم مشکلی است که دنیا نمی‌تواند به آسانی از کنار آن عبور کند.

طالبان اگر نتوانند به این مسایل رسیدگی کنند، معنی اش این است که کشورهایی همچون چین که سرمایه گذاری اقتصادی گسترده در افغانستان را در سر دارند، دچار تردید جدی برای تطبیق برنامه های خود شوند.

این‌ها همه، نتایج مذاکرات قندهار را مهم کرده و همین اهمیت، پای دیپلمات ها را به کابل کشانده است. اما آیا آنها با دست پر از کابل برخواهند گشت؟
تا کنون سیگنال روشنی در این خصوص قابل مشاهده نیست.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟