اتمر خواستار از سرگیری مذاکرات بین‌الافغانی شد

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 124746

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه دولت ساقط‌ شده اشرف‌غنی خواستار از سرگیری مذاکرات بین‌الافغانی شده و گفته‌است که زمان آن فرا رسیده تا روی صلح پایدار و نظام همه شمول ملی توافق صورت گیرد.

وی این اظهارات را در واکنش به تصمیم کمیته اعتباردهی سازمان ملل مبنی بر عدم اعطای کرسی افغانستان به طالبان مطرح کرده است.

اتمر در رشته توئیتی نوشته‌است که کمیته اعتبار نامه سازمان ملل متحد با این تصمیم خود نه تنها ادامه کار «نمایندگی جمهوری اسلامی افغانستان را تایید کرد، بلکه پیام بسیار روشن را به تحریک طالبان فرستاد: کسب مشروعیت داخلی و بین المللی پیش شرط حضور در جامعه دولت های مشروع است.»

وی افزوده‌است: «زمان آن فرا رسیده که مذاکرات بین الافغانی برای توافق همه جانبه سیاسی براساس تعهدات الزام آور موافقت‌نامه صلح دوحه از سرگرفته شود و روی صلح پایدار و نظام همه‌شمول ملی متکی بر حقوق بشر، حقوق زنان، اراده آزاد ملی و تعهدات بین‌المللی افغانستان، توافق همه جانبه صورت گیرد».

مذاکرات بین‌الافغانی صلح مطابق توافق دوحه، میان دولت اشرف‌غنی و طالبان آغاز شده بود، اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و سرانجام طالبان قدرت را تصرف کردند.

با گذشت بیش از صد روز از تسلط طالبان بر کابل، تاکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟